NTF

Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna

Dela

I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken.

Uppgifterna kommer från en enkät som på uppdrag från Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF genomförts för att undersöka kännedomen om reglerna för elsparkcyklar. Drygt 1000 personer från 16 städer där det finns uthyrning av elsparkcyklar svarade. Resultaten visar att det finns delade meningar kring allmänhetens förståelse och upplevelser av detta transportalternativ. 

Okunskap om både nya och tidigare regler 
De nya reglerna gäller parkeringsförbud på gångbanor, trottoarer och cykelbanor samt körförbud på gångbanor och trottoarer. Men ett år efter att de nya reglerna infördes har majoriteten alltså inte koll på vad som gäller. Hela 65% svarade att de inte känner till eller känner sig osäkra på reglerna.  

Frågorna handlade också om de regler som funnits sedan tidigare, bland annat den om att barn under 15 år ska ha hjälm när de kör elsparkcykel. Där svarade hela 33% att de inte känner till lagkravet om hjälm och 22% vet inte att det är förbjudet att skjutsa på en elsparkcykel. 

- Vi är inte förvånade över resultatet. Vi ser föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar till skolan och vi ser barn som kör utan hjälm. Och att parkeringsreglerna inte följs har ju länge varit en het fråga, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst. 

Många negativa till elsparkcyklar 
Statistiken visar att antalet olyckor där elsparkcyklar är inblandade ökar. Förarnas beteende och brist på kunskap gör att många är negativt inställda till elsparkcyklar som fordon.  

- Vissa ser elsparkcyklar som ett smidigt och miljövänligt sätt att ta sig fram genom staden medan andra anser att de är livsfarliga. Flera uttrycker oro över bristande efterlevnad av trafikregler, aggressiva körstilar och att de är farliga för fotgängare, berättar Malin Lundgren på NTF Väst. 

Nästan 30% har inte koll på förbudet att köra på gångbanor och trottoarer. 23% saknar kunskap om att parkering inte är tillåten på gångbanor, trottoarer och cykelbanor.  

- Många missar att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi behöver öka kunskapen om vad som gäller. Inte minst hos föräldrar som skjutsar sina barn på elsparkcyklar eller låter barnen köra själva utan hjälm, menar Malin Lundgren, NTF Väst.  

NTF:s enkätundersökning genomfördes av Nordic Viewpoint under två veckor i augusti 2023. Totalt svarade 1023 personer från följande städer: Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Uppsala, Varberg, Västerås och Örebro.

 Detta gäller för elsparkcyklar: 

  1. Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana. 
  2. Elsparkcykeln ska ha bromsar och ringklocka. 
  3. Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer. 
  4. Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda hjälm. 
  5. Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel. 
  6. Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar. 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

NTF - Nationella trafiksäkerhetsförbundet är en oberoende och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik. Det övergripande målet är Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande

Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.

Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande

Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye