Snart rekryterar två av tre svenska företag via AI

Nästan tre av tio svenska företag, 28 procent, använder artificiell intelligens i sina rekryteringsprocesser – och ytterligare 37 procent planerar att göra det inom tre år. Det framgår i en ny rapport från Experis.

– Allt fler svenska företag ser nyttan i att ta hjälp av artificiell intelligens i sin rekrytering. Vi måste givetvis ta etiska hänsyn, men om man betraktar AI som ett komplement snarare än en mänsklig ersättare i rekryteringen så öppnar sig många möjligheter, säger Elisabeth Wahlström, Head of Transformation & Innovation på Experis.

Nästan tre av tio svenska företag, 28 procent, använder artificiell intelligens i sina rekryteringsprocesser. Samtidigt planerar ytterligare 37 procent att göra det inom tre år. Det visar Experis rapport ”How AI And VR Tech Will Transform the World of Work”, där över 39 000 arbetsgivare i 41 länder svarat på frågor om rekrytering och ny teknik. I Sverige har 763 arbetsgivare deltagit i undersökningen.

På global nivå rekryterar sju av tio arbetsgivare med hjälp av verktyg som AI och VR, virtuell verklighet, eller planerar att göra det inom tre år. Två av tre arbetsgivare uppger att de tror att AI kan bidra till att få bort undermedveten partiskhet i rekryteringen.

– Genom att använda AI kan man minska risken för att fördomar påverkar rekryteringen, och skapa en mer rättvis process. AI kan även bidra till att analysera den sökandes potential snarare än att enbart titta på cv och meriter, och frigöra mer tid för mänskliga möten med kandidaterna. Mitt råd till arbetsgivare som är nyfikna på AI är att börja smått och testa sig fram, säger Elisabeth Wahlström.

Mest benägna att rekrytera med hjälp av AI är arbetsgivarna i Stockholm och Uppsala län, där 34 procent uppger att de använder AI. I Västra Götaland samt Sydsverige (Skåne och Blekinge) är motsvarande siffra endast 22 procent, men 43 respektive 41 procent planerar att påbörja AI-rekrytering inom tre år. På branschnivå använder hela 43 procent av arbetsgivarna inom bank-, finans- och fastighetsbranscherna samt telekom- och mediabranscherna AI i rekryteringen.

5 tips – så kan AI bidra i rekryteringen
1.    Matchningshjälp: AI-filter kan bidra till att på ett tidigt stadium attrahera, utvärdera och matcha kandidater med rätt jobb.
2.    Tidsbesparande: Med hjälp av AI-verktyg kan man analysera stora mängder ansökningar, vilket kan frigöra tid för rekryterare att lära känna kandidater mer på djupet.
3.    Mer rättvis process: AI kan hjälpa till att få bort undermedveten partiskhet i rekryteringen.
4.    Analys av potential: Genom AI kan rekryteraren få en djupare förståelse för kandidaternas faktiska potential, snarare än att enbart stirra sig blind på cv och tidigare meriter.
5.    Komplement till mänskliga beslut: AI kan bidra som komplement till – snarare än ersättare av – mänskliga beslut.

Läs mer i Experis rapport How AI And VR Tech Will Transform the World of Work

Om rappporten
En av de undersökningar som ligger till grund för rapporten ” How AI And VR Tech Will Transform the World of Work” är genomförd inom ramen för ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey), som baseras på intervjuer med drygt 39 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 41 länder. Arbetsmarknadsbarometern har funnits i Sverige i 20 år. I Sverige har 763 intervjuer genomförts under perioden 1 juli–31 juli 2023.

Läs mer i Experis rapport "How AI And VR Tech Will Transform the World of Work"
Tabell AI i rekrytering 2023_ManpowerGroup

Om Experis

Experis är världsledande inom IT kompetens, projektlösningar och managed services. I takt med att behovet av IT kompetens ökar, bistår vi våra kunder att utveckla sin IT-infrastruktur, applikationer, molntjänster och cybersäkerhet. Genom Experis Academy utbildar vi människor både i relevanta tekniska färdigheter och övriga avgörande ”mjuka” förmågor. Experis är tillsammans med Manpower, Jefferson Wells och Talent Solutions en del av ManpowerGroup koncernen. Läs mer på: www.experis.se.