Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Granskningsnämnden fäller sändningar av världscupen i skridskor för reklam som visats med delad skärm. Sändningarna var utformade på ett sådant sätt att vanliga reklamavbrott i stället kunde ha använts (22/04033).
I sändningarna av världscupen i längdskidåkning och VM i längdskidor bedömer nämnden att reklamen på halva skärmen var tillåten eftersom det rörde sig om längre direktsända evenemang utan avbrott. Reklamen var inte heller utformad på ett sätt som kränkte programmets integritet och värde. Det fanns dock ingen annonssignatur synlig under tiden som reklam med delad skärm sändes. Sändningarna fälls därför (22/03746, 23/00664 och 23/00808).
Reklam med delad skärm
Annonsering med delad skärm får enligt reglerna förekomma i direktsända evenemang som pågår utan avbrott. Det kan gälla vid sporttävlingar som pågår en längre tid där programföretaget inte kan göra annonsavbrott utan att publiken missar vad som händer. Detta innebär att om det finns möjlighet för programföretagen att sända vanliga annonsavbrott så får annonsering med delad skärm inte förekomma. Reklam med delad skärm får heller inte förekomma om de kränker programmets integritet och värde. Det ska också vara tydligt för tittarna att det rör sig om reklam. Vid annonsering med delad skärm ska det finnas en särskild annonssignatur som alltid är synlig i bilden.
Reglerna finns i radio- och tv-lagen (8 kap. 5 och 10 §§).
Övriga fällda ärenden
- Inslag i SR:s P4 Stockholm för otillbörligt gynnande av en bankidentifierings-app (23/02176).
- Inslag i SR:s Ekot för osaklig uppgift om könstillhörighetslagen (23/02442).
Friade ärenden
- Inslag i SVT:s Rapport om en brand i ett vindkraftverk på Gotland (23/02465).
Du kan söka efter besluten i vårt diarium på webbplatsen. Webbdiariet hittar du under Självservice.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om oss
Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas. Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum