Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Granskningsnämnden fäller sändningar av världscupen i skridskor för reklam som visats med delad skärm. Sändningarna var utformade på ett sådant sätt att vanliga reklamavbrott i stället kunde ha använts (22/04033).
I sändningarna av världscupen i längdskidåkning och VM i längdskidor bedömer nämnden att reklamen på halva skärmen var tillåten eftersom det rörde sig om längre direktsända evenemang utan avbrott. Reklamen var inte heller utformad på ett sätt som kränkte programmets integritet och värde. Det fanns dock ingen annonssignatur synlig under tiden som reklam med delad skärm sändes. Sändningarna fälls därför (22/03746, 23/00664 och 23/00808).
Reklam med delad skärm
Annonsering med delad skärm får enligt reglerna förekomma i direktsända evenemang som pågår utan avbrott. Det kan gälla vid sporttävlingar som pågår en längre tid där programföretaget inte kan göra annonsavbrott utan att publiken missar vad som händer. Detta innebär att om det finns möjlighet för programföretagen att sända vanliga annonsavbrott så får annonsering med delad skärm inte förekomma. Reklam med delad skärm får heller inte förekomma om de kränker programmets integritet och värde. Det ska också vara tydligt för tittarna att det rör sig om reklam. Vid annonsering med delad skärm ska det finnas en särskild annonssignatur som alltid är synlig i bilden.
Reglerna finns i radio- och tv-lagen (8 kap. 5 och 10 §§).
Övriga fällda ärenden
- Inslag i SR:s P4 Stockholm för otillbörligt gynnande av en bankidentifierings-app (23/02176).
- Inslag i SR:s Ekot för osaklig uppgift om könstillhörighetslagen (23/02442).
Friade ärenden
- Inslag i SVT:s Rapport om en brand i ett vindkraftverk på Gotland (23/02465).
Du kan söka efter besluten i vårt diarium på webbplatsen. Webbdiariet hittar du under Självservice.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seLänkar
Om oss
Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas. Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
P1 dokumentären Porrbiografen fälls29.4.2024 11:51:41 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller P1-dokumentären Porrbiografen i fråga om mediets genomslagskraft. Detta då den sändes på en tid då barn kan tänkas ta del av programmet.
Granskningsnämnden friar SVT:s program Teodorescu & Suhonen4.4.2024 11:50:26 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden friar SVT:s program Teodorescu & Suhonen - som sändes 29 november 2023 - i fråga om opartiskhet och saklighet.
Nu möjligt att ansöka om stöd för tidningsdistribution vid varannandagsutdelning2.4.2024 11:41:20 CEST | Pressmeddelande
För fjärde gången går det att söka det så kallade varannandagsstödet. Allmänna nyhetstidningar som påverkats av neddragningen av postutdelning kan nu skicka in ansökningar för år 2024.
SVT fälls för partiskt inslag om Israel-Palestinakonflikten18.3.2024 11:44:31 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller SVT:s inslag i Rapport den 11 november 2023 om en israelisk bosättare. Inslaget gav en ensidig bild och strider därför mot kravet på opartiskhet.
Regeringen ger Mediemyndigheten uppdrag att stärka medie- och informationskunnighet nationellt15.3.2024 14:03:15 CET | Pressmeddelande
Mediemyndigheten får i uppdrag av regeringen att genomföra en nationell satsning för att stärka medie- och informationskunnigheten (MIK) i befolkningen. Syftet är att stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av snabb teknikutveckling.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum