Varför gör vi inte uppror? Ny film av Göran Hugo Olsson och Roxy Farhat ifrågasätter konsumtionssamhället

Klimatet havererar, demokratin nedmonteras och glappet mellan de fattiga och rika bara ökar. Varför gör inte fler uppror? Den frågan ställer dokumentärfilmaren Göran Hugo Olsson och konstnären Roxy Farhat i sin nya film "The Society of the Spectacle". En omskakande, vass och humoristisk dokumentär som belyser dagens passiviserade konsumtionssamhälle.

Foto: Story

Filmen utgår från Guy Debords profetiska text “La Société du Spectacle”. 1967 blev det starten på den samhällskritiska rörelsen Situationisterna som ifrågasatte konsumtionssamhället och menade att vi blivit passiva åskådare fast i ett skådespelarsamhälle.

“The Society of the Spectacle” tar oss med på en visuellt omtumlande och tankeväckande resa genom vår samtid och dess komplexa utmaningar. Lever vi i en kultur där framställningen av världen blivit viktigare än ett verkligt engagemang för det vi tycker är viktigt i livet? Är vi mer fast i skådespelssamhället än någonsin? I en digital labyrint av bortglömda pärlor från YouTubes komposthög och populärkulturella referenser blottlägger Göran Hugo Olsson och Roxy Farhat en samtid där våra liv blivit till handelsvaror och konsumtion är vår största religion. Tillsammans med en rad experter utforskar regissörerna teman som makt, övervakning och massmedias påverkan. Det här är en film väcker samtal och debatt, som fått regissörerna att inse att filmen är död och att klimataktivism är vägen framåt.

Regissörerna berättar

“Den här filmen har fått mig att se att kulturen aldrig kan uppnå sin radikala kraft utan aktion, vilket har lett mig in i klimataktivismen. Vi måste skapa den värld och den framtid vi vill ha, inte bara gestalta den.” Säger Roxy Farhat

“Den här filmen och texten har totalt förändrat mig. Jag kan inte längre se världen i allmänhet och film och media i synnerhet på samma sätt som förut. Det finns ingen som helst anledning för en filmregissör att åka runt och filma “världen”. Det är på alla sätt en så föråldrad och ogiltig metod och berättelse. Alla filmar ju allt hela tiden. Det finns inget ett manligtmedelklass-medelålders-geni från Sverige kan tillföra längre. Det här är min första sista film, jag har sedan länge åtagit mig två svenska och en amerikansk film till, men sen är det över” , säger Göran Hugo Olsson.

Om regissörerna

Göran Hugo Olsson, f.1965, Lund, bor och verkar i Stockholm, är filmregissör och producent. Olsson är utbildad vid Kungl Konsthögskolan i Stockholm och är en av Sveriges mest erkända filmskapare internationellt. Hans första film “Fuck You, Fuck You Very Much” (1998) är en svensk klassiker. Dokumentären “The Black Power Mixtape 1967-1975” (2011) blev en stor succé världen över och tilldelades många utmärkelser, den visades på biografer i över 30 länder. Den efterföljande filmen “Om Våld” (2014), med sångerskan Lauryn Hill som berättare blev även den kritikerrosad. Filmen hade sin premiär i Sundance och blev prisbelönt på Berlinalen. Olsson har även regisserat “Fonko” (2016) och “Den sommaren” (2017) som båda fick fem stjärnor av The Guardian och Financial Times. Han är en av grundarna till produktionsbolaget Story. Hans tidigare verk har utforskat sociala och politiska frågor på ett djupt och engagerande sätt.

Roxy Farhat, f. 1984 i Teheran, bor och verkar i Stockholm, är konstnär och regissör. Farhats konstnärliga arbete innefattar videokonst, performance, regi och mycket annat. Hennes konst rör sig mellan politik och den kommersiella sfärens estetik. Farhat väcker feministiska och antikapitalistiska frågor i sin konst och ifrågasätter etablerade identiteter. Hennes verk framställs ofta med en kitschig och absurd humoristisk ton som bottnar i ett politiskt allvar. Farhat är utbildad vid Konstfack i Stockholm och University of California i Los Angeles. Hennes verk har visats i flera separat- och grupputställningar i Sverige och internationellt, bland annat på Bonniers Konsthall, Moderna Museet, Stockholm, Southbank Centre i London och vid Haugar Vestfold Kunstmuseum i Norge.

Medverkande

I filmen så medverkar en rad tänkare och experter:

• Frida Beckman, författare och professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet
  • Mikkel Bolt Rasmussen, konsthistoriker, kulturkritiker och professor vid Köpenhamns universitet
  • Valerie Kyeyune Backström, kulturskribent, kritiker och författare som skriver regelbundet för bland annat Expressen och Kunstkritikk
  • Jyoti Mistry, professor i filmisk gestaltning vid Akademin Valand, Göteborgs universitet
  • Andreas Malm är lektor i humanekologi vid Lunds universitet, författare och politisk aktivist
  • Stellan Vinthagen är en svensk professor i sociologi samt forskaraktivist

Om premiären

Filmen har biopremiär den 3 november. I samband med att filmen går upp på bio så görs en visningsturné med regissörssamtal över landet. För datum i din stad hittar du här.

Filmen är producerad och distribueras av Story.

Arenagruppen verkar för oberoende och progressiv opinionsbildning.

I Arenagruppen ingår tankesmedjan Arena Idé, Arena skolinformation, kommunikationsbyrån Arena Opinion, webbtidningen Dagens Arena, samt bokförlagen Atlas och Premiss.

Arena Opinion är presskontakt för filmen The Society of the Spectacle och detta pressmeddelande skickas ut i samarbete med Story.

Följ Arenagruppen

Senaste pressmeddelandena från Arenagruppen

Uppvidinge och Jokkmokk – här är kommunerna med störst och minst inkomstskillnader mellan kvinnor och män8.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Män har högre inkomst än kvinnor i hela Sverige, men skillnaderna varierar kraftigt mellan olika kommuner. Detta visar en ny sammanställning av tankesmedjan Arena Idé, som rankat alla Sveriges kommuner utifrån inkomstskillnader baserat på kön. Uppvidinge kommun i Kronobergs län är den kommun i Sverige där skillnaden är störst i inkomst mellan kvinnor och män. I Jokkmokk i Norrbotten är skillnaderna minst.