Nya undersökningar om Black Friday visar: E-handeln möter inte konsumenternas förväntningar
Årets mest intensiva shoppingperiod har startat – Black Friday och julhandeln. En tredjedel av e-handlarna planerar att ta fram Black Friday-erbjudanden men ännu fler kommer att avstå. Samtidigt är intresset bland konsumenter större än någonsin. Merparten av kvartalets shoppingbudget väntas gå till köphögtiden och fler kommer nyttja rabatterna. Det visar Svea Banks E-handelsindikator och Prisjakts Konsumentkompass, som ställt frågor till både e-handlare och konsumenter.
Shoppingbudgeten för det fjärde kvartalet är betydligt lägre än i fjol. Black Friday sticker dock ut - där konsumenterna i stället planerar att spendera mer än tidigare år. Trots att en tredjedel av svenskarna planerar att handla under Black Week uppger två av fem e-butiker att de inte kommer ha några erbjudanden. Samtidigt uppger tre av fem e-handlare att försäljningen under Q4 har stor eller mycket stor betydelse för verksamhetens resultat.
Värde utöver rabatt kan bli avgörande
Mer än en tredjedel av e-handlarna kommer trots allt rida på Black Friday-vågen för att vinna kunderna. Det vanligaste erbjudandet är prissänkning, vilket 66 procent av e-handlarna kommer ta fram. 17 procent kommer att sänka priserna mer i år jämfört med tidigare, men vanligast (46 procent) är att hålla samma prissänkning som förut.
När det kommer till värden utöver rabatt som del av erbjudandet är det relativt få handlare som utnyttjar alla möjligheter. Exempelvis skulle gratis hållbar leverans få var femte konsument att ta del av ett erbjudande, men bland e-butikerna är detta sällsynt. Störst är fri frakt som 17 procent av e-handlarna kommer att inkludera och elva procent adderar en extra gåva. Medan fri frakt och gåva står högt upp på konsumenternas lista, finns det andra uppskattade värden som i låg grad fångas upp av e-butikerna. Var tionde konsument skulle välja ett alternativ där en del av köpet går till välgörenhet. Lika många skulle ta del av ett erbjudande där det framgick att butiken har en hållbarhetsprofil.
– För butiker är utmaningen under Black Friday att stå ut i bruset av erbjudanden, ofta finns liknande produkter att köpa hos flera handlare till samma rabatt. Då blir andra typer av mervärden avgörande för konsumentens köpbeslut, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker, Prisjakt.
Konsumenterna är relativt eniga om hur stor rabatten under Black Friday bör vara. Hälften uppger att de förväntar sig en rabatt mellan 24–50 procent. E-handlarna är å andra sidan inte lika samstämmiga. Ungefär en tredjedel uppger att de kommer erbjuda en rabatt mellan 11–20 procent medan en av fem planerar en rabatt på 21–30 procent.
Svag tillväxt i e-handeln inför årets slut
Under årets sista månader finns det alltså chans att hämta hem resultat, men många e-handlare är skeptiska. Över tre av fyra har haft svag, stillastående eller negativ tillväxt under föregående kvartal. Förväntningarna kring nuvarande kvartal ser likadana ut – tre av fyra väntar svag, stillastående eller negativ tillväxt. Räntor, inflation och rådande köpkraft hos svenska hushåll tror e-handlarna fortsatt kommer ge negativ effekt på tillväxten. Men det finns också faktorer som väntas bidra positivt - effektivare marknadsföring, hög efterfrågan samt bättre köpupplevelse ligger i topp.
–Många har låga förväntningar på tillväxt och detta år har stått förhållandevis stilla på den fronten. Samtidigt närmar sig Black Friday och julhandeln där man kan hämta hem försäljning. Hur e-handlarna tar vara på dessa kommer sannolikt spela stor roll. Speciellt i år när konsumenterna kommer spendera mer under dessa helger och mindre däremellan, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Efter ett år med många utmaningar har tre av fyra e-handlare behövt höja sina priser. Två av fem har höjt priserna med en till tio procent – endast en av fem har inte höjt priserna alls. Fokuset framåt kommer ligga på att få in nya kunder, vilket hela sex av tio uppger. En fjärdedel kommer satsa mest på lojalitet och därmed öka andelen återvändande kunder.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Bilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Om Sveas betallösningar
Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum