Mediemyndigheten

Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender

Dela

Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.

Det finns en lång tradition i Sverige att bli underhållen av rörlig bild oavsett format eller teknik. Intresset för att titta på rörlig bild har knappast avtagit utan snarare ökat med tiden. Trots att den svenska tv-marknaden är liten har vi ett stort utbud och olika tjänster att ta del av. Förutsättningarna för tv-branschen förändras ständigt vad gäller konsumtionsbeteenden, intäktsmodeller, reglering och teknikutveckling.

Den stora förändringen för den svenska tv-marknaden var när de globala streamingtjänsterna gjorde sitt intåg. Eftersom använ­darna alltmer använder sig av de globala tjänsterna får dessa tjänster allt större del av de svenska annonspengarna. Samtidigt har vi en egen svensk mediemarknad med flera aktörer som konkur­rerar med de globala tjänsterna.

Rapporten tar upp ett antal trender vad gäller tv-marknaden:

  • Det linjära tv-tittandet minskar och tittandet på streaming ökar
  • Det finns stora skillnader i hur man tittar på rörlig bild mellan generationerna
  • Linjär-tv har fortfarande en stark position på reklammarknaden
  • Marknäten lever trots hög konkurrens
  • Det är dyrt att producera innehåll och köpa rättigheter
  • Telekombolagen äger infrastruktur både för tv och bredband och driver utvecklingen
  • Grindvakterna har en stark position
  • Nygamla tjänster är på väg tillbaka

Bakgrund

Myndigheten för press, radio och tv har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen på mediemarknaden och det gör vi bland annat genom att publicera aktuella rapporter. I rapporten Svensk tv-marknad 2023 beskriver vi utvecklingen på den svenska tv-marknaden genom en tillbakablick och en nulägesbeskrivning, men även genom att beskriva vad som är på gång framåt

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om oss

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Mediemyndigheten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye