Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Det finns en lång tradition i Sverige att bli underhållen av rörlig bild oavsett format eller teknik. Intresset för att titta på rörlig bild har knappast avtagit utan snarare ökat med tiden. Trots att den svenska tv-marknaden är liten har vi ett stort utbud och olika tjänster att ta del av. Förutsättningarna för tv-branschen förändras ständigt vad gäller konsumtionsbeteenden, intäktsmodeller, reglering och teknikutveckling.
Den stora förändringen för den svenska tv-marknaden var när de globala streamingtjänsterna gjorde sitt intåg. Eftersom användarna alltmer använder sig av de globala tjänsterna får dessa tjänster allt större del av de svenska annonspengarna. Samtidigt har vi en egen svensk mediemarknad med flera aktörer som konkurrerar med de globala tjänsterna.
Rapporten tar upp ett antal trender vad gäller tv-marknaden:
- Det linjära tv-tittandet minskar och tittandet på streaming ökar
- Det finns stora skillnader i hur man tittar på rörlig bild mellan generationerna
- Linjär-tv har fortfarande en stark position på reklammarknaden
- Marknäten lever trots hög konkurrens
- Det är dyrt att producera innehåll och köpa rättigheter
- Telekombolagen äger infrastruktur både för tv och bredband och driver utvecklingen
- Grindvakterna har en stark position
- Nygamla tjänster är på väg tillbaka
Bakgrund
Myndigheten för press, radio och tv har i uppdrag att följa och analysera utvecklingen på mediemarknaden och det gör vi bland annat genom att publicera aktuella rapporter. I rapporten Svensk tv-marknad 2023 beskriver vi utvecklingen på den svenska tv-marknaden genom en tillbakablick och en nulägesbeskrivning, men även genom att beskriva vad som är på gång framåt
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seBilder
Dokument
Länkar
Om oss
Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens17.11.2025 11:33:06 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
