Arenagruppen

Allt fler utsätts för exploatering på arbetsmarknaden, visar ny rapport från tankesmedjan Arena Idé

Exploatering och arbetslivskriminalitet är ett växande problem. En viktig riskfaktor är företag utan kollektivavtal eller där befintliga kollektivavtal inte efterlevs. Detta lyfts i en ny rapport som för första gången presenterar andelen anställda som täcks av kollektivavtal per bransch och företagsstorlek.

Nästan 9 av 10 anställda omfattas av kollektivavtal och 7 av 10 anställda är medlemmar i ett fackförbund i Sverige. Med anledning av IF Metalls strejk mot Tesla talas det nu om den svenska modellen över hela världen och kollektivavtalets betydelse för den svenska arbetsmarknaden är än en gång uppe för debatt.

I rapporten Kollektivavtalens täckningsgrad och vita fläckar, skriven av Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet, presenteras omfattande ny statistik och 69 förslag på åtgärder för att komma tillrätta med de brister som finns. Bland förslagen finns fler och bättre kontroller vid offentliga upphandlingar och av underleverantörer, lagskärpningar, hårdare sanktioner, samt bättre samverkan mellan myndigheter och parter. Att fler går med i facket är en av de viktigaste faktorerna.

“Utan en hög facklig organisationsgrad riskerar kollektivavtalens täckningsgrad att sjunka, eftersom det blir svårare för facken att övertyga arbetsgivare utan avtal att teckna sådana”, säger Anders Kjellberg.

“Att arbetsgivare har kollektivavtal som dessutom efterlevs är avgörande för att bekämpa arbetslivskriminaliteten”, säger German Bender, utredningschef på tankesmedjan Arena Idé och redaktör för rapporten.

Rapporten belyser även de delar av den svenska arbetsmarknaden som saknar kollektivavtal. Mellan 585 000 och 633 600 personer arbetar i företag utan kollektivavtal. Det motsvarar ungefär 13 procent av alla anställda. I privat sektor är andelen utan kollektivavtal högre, eftersom alla i offentlig sektor omfattas av kollektivavtal. Med 77 procents täckningsgrad i privatägda företag (79 procent inklusive statliga/kommunala företag) arbetade nästan var fjärde privatanställd i kollektivavtalslösa företag.

Anders Kjellberg
German Bender
Tabell: facklig organisationsgrad för utvalda branscher

Om tankesmedjan Arena Idé

Arena Idé är en progressiv och partipolitiskt obunden tankesmedja. Tankesmedjans fokus ligger på arbetsmarknaden, ekonomisk politik, välfärd och demokrati. Arena Idé ger ut rapporter och böcker, producerar poddar samt ordnar seminarier och samtal. Arena Idé genomför egna utredningar och analyser, men samarbetar också med forskare, utredare och andra skribenter. Arbetet finansieras av fackföreningsrörelsen. Arena Idé är en del av den ideella föreningen Arenagruppen.

Om rapporten

Rapporten Kollektivavtalens täckningsgrad och vita fläckar ges ut av Tankesmedjan Arena Idé och är skriven av Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet. I rapporten presenteras för första gången andelen anställda som täcks av kollektivavtal per bransch och företagsstorlek. Uppgifterna bygger på registerbaserad statistik från SCB (2021). Kollektivavtalstäckningen varierar mellan olika branscher och företagsstorlekar (se tabellen).

Följ Arenagruppen

Senaste pressmeddelandena från Arenagruppen

Uppvidinge och Jokkmokk – här är kommunerna med störst och minst inkomstskillnader mellan kvinnor och män8.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Män har högre inkomst än kvinnor i hela Sverige, men skillnaderna varierar kraftigt mellan olika kommuner. Detta visar en ny sammanställning av tankesmedjan Arena Idé, som rankat alla Sveriges kommuner utifrån inkomstskillnader baserat på kön. Uppvidinge kommun i Kronobergs län är den kommun i Sverige där skillnaden är störst i inkomst mellan kvinnor och män. I Jokkmokk i Norrbotten är skillnaderna minst.