Ny kartläggning från Svea visar: Här är e-handelsbranschen som vuxit trots ett tufft år
Efter lång tid av uppgång börjar tillväxttakten av nya e-butiker planas ut. Under 2022 minskade antalet nystartade e-handelsföretag med 17 procent jämfört med året innan. En bransch har dock växt – brett sortiment – där det startats tio procent fler företag jämfört med föregående år. Även snittomsättningen har minskat markant i nästan alla branscher.
I samband med pandemin växte e-handeln kraftigt. Under föregående år började det dock trappas av. Det syns när Svea, med hjälp av statistik från UC, kartlagt andelen nystartade e-butiker och branscherna som vuxit eller backat mest. Andelen nystartade företag minskade med 17 procent under 2022 och endast en bransch står ut positivt – brett sortiment. Detta innefattar allt från färdiga matkassar till hundartiklar. Där startades det 1 354 nya företag.
Sport- och fritidsutrustning har tagit den största smällen med 102 nya e-handelsbolag jämfört med 180 året innan – en minskning med 43 procent. Auktioner online ser också samma negativa utveckling med en minskning på 30 procent. Branschen som gick bäst under 2021, datorer och elektronik, står för den lägsta minskningen med åtta procent färre nystartade e-handelsbolag.
Omsättningen minskar i alla branscher
De nystartade företagens snittomsättning har även sjunkit markant mellan 2021 och 2022. Kläd- och modebranschen har det största tappet och gick från en snittomsättning på 308 054 kronor till 26 864 kronor. En minskning med hela 91 procent. Sport- och fritidsutrustning är inte långt efter med ett tapp på 87 procent.
– E-handelsbranschen har nått en rekyl, vilket inte är förvånande efter en stor uppgång. Det syns dels på antalet nystartade företag, men även på snittomsättningen. Det är en drastisk nedgång som påverkats av flera omvärldsfaktorer, där inte minst kriget i Ukraina har lett till ökade kostnader i flera led. Här blir det även synligt att detta påverkat försäljningen. Med hög konkurrens och inflation blir det extra viktigt för företagen att hitta sin nisch och sticka ut, menar Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Topplista: Sveriges hetaste e-handelsbranscher
|
Antal nya butiker
|
Snittomsättning |
Procentuell förändring i snittomsättning, år mot år |
Högsta omsättning |
Procentuell förändring i antal, år mot år |
||
1. Varierat brett sortiment (1*) |
1354 |
122 519 |
-36% |
17 131 000 |
10 % |
||
2. Mode & kläder (2*) |
587 |
26 864 |
-91% |
6 409 000 |
-26 % |
||
3. Datorer & elektronik (4*) |
127 |
46 772 |
-58% |
2 771 000 |
-8 % |
||
4. Sport- och fritidsutrustning (3*) |
102 |
87 402 |
-87% |
5 446 000 |
-43 % |
||
5. Inredning, hem och hushåll (5*) |
99 |
31 929 |
-68% |
1 521 000 |
-18 % |
||
6. Böcker & andra mediavaror (6*) |
76 |
1 400 171** |
3750%** |
75 338 000** |
-18 % |
||
7. Auktioner online (7*) |
21 |
16 857 |
-1% |
354 000 |
-30 % |
* Föregående års placering (2021) för respektive e-handelsbransch.
** De två företag med högst omsättning har tagit över andra verksamheter genom inkråmsförvärv.
Om kartläggningen:
Baserat på data från UC har samtliga nystartade e-handelsföretag under 2022 i Sverige kartlagts. Totalt startades 3 543 e-handelsföretag under förra året. E-handelsföretagen har sedan kategoriserats utefter vilka branscher de är verksamma inom. Omsättningen för de nystartade e-handelsföretag som har redovisat sin omsättning för 2022, har dividerats med samma antal e-handelsföretag. Detta för att få fram snittomsättningen per bransch för år 1.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats2.10.2024 07:37:00 CEST | Pressmeddelande
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.
Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma18.9.2024 13:14:00 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.
Svea tecknar ramavtal med Adda Inköpscentral9.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svea Inkasso har efter upphandling tilldelats ramavtal med Adda, ett företag inom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Ramavtalet omfattar inkasso- och påminnelsetjänster inom tre olika delområden. Ramavtalet träder i kraft den 1 september och gäller fyra år framåt.
Svea Banks rapport Payments in the Nordics visar: Sju av tio svenskar har avbrutit ett köp på grund av långa köer5.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fysisk handel riskerar övergivna varukorgar om betalningen i butiken inte går snabbt och smidigt. Det visar Sveas rapport Payments in the Nordics. Sju av tio svenskar har lämnat en butik på grund av långa köer.
Var fjärde e-handlare är stressad över den tekniska utvecklingen17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
AI-teknik skapar både stress och möjligheter för Sveriges e-handlare. Sveas senaste undersökning E-handelsläget visar att utvecklingstakten för ny teknik numera går så snabbt att var fjärde e-handlare känner sig stressade över att hinna med. Dessutom anser 37 procent att AI är en säkerhetsrisk. Trots det är e-handlarna överens om att AI är här för att stanna. Bland de e-butiker som redan använder tekniken upplever man effekter som kostnadsbesparingar och effektivare marknadsföring.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum