Audi

Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med välmeriterade team Mattias Ekström/Emil Bergkvist.

Dela

Imorgon den 5:e januari går starten i Dakarrallyt. Ett legendariskt ökenrally som ställer extrema krav på både team och bilar. Tre välmeriterade team kör för Audis räkning i elektrifierade RSQ e-tron. Mattias Ekström och Emil Bergkvist tar sig åter an utmaningen tillsammans med Carlos Sainz/Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger.

Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med elektrifierade RS Q e-tron
Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med elektrifierade RS Q e-tron

Inför starten i årets Dakarrally har team Audi Sport optimerat varje detalj i Audi RS Q e-tron. Den innovativa prototypen som utvecklats speciellt för ökenrallyn körs med elektrisk drivlina, högvoltsbatteri och energiomvandlare. Ökenrallyt som räknas som världens tuffaste pågår den 5-19 februari och de tävlande kommer att köra nära 790 mil.

Totalt ca 789 utmanande mil med dagsetapper på över 40 mil

Under de 14 dagarna i Saudiarabien körs tolv specialsträckor på totalt 473 mil, inklusive anslutningssträckor blir det hela 789 mil som skall tillryggaläggas. Ofta blir det dagsetapper på över 40 mil på specialsträckorna och det gäller för teamen att vara väl förberedda, både mentalt och fysiskt. Den 11-12 januari körs dessutom en 48-timmarsetapp i det som kallas Empty Quarter, ett område som sträcker sig över ändlösa sanddyner, där de tävlande inte heller kan följa motståndarnas positioner eller ta hjälp av serviceteam.

Audi först med att utveckla en T1U-modell.

Som pionjär inom motorsporten är Audi den första tillverkaren som utvecklat en eldriven modell för Dakarrallyt. Målet var att visa att det går att vara konkurrenskraftig och att även elektrifierade bilar kan ta sig an en av de tuffaste utmaningarna inom motorsporten. Audi RS Q e-tron är utrustad med en elektrisk drivlina med högvoltsbatteri och räckviddsförlängare som körs på det förnybara bränslet reFuel, en kombination som visat sig vara väldigt effektiv. Även om de tidigare åren visat att det går att nå pallplatser, är Dakarrallyt fortfarande oförutsägbart. ”Vi vet vad vi redan har uppnått. Samtidigt ser vi fram emot Dakarrallyt med respekt. Det är en stor utmaning”, säger Rolf Michl, chef för Audi Motorsport. Liksom tidigare år förlitar sig Audi på teamet från Q Motorsport med den erfarna teamchefen Sven Quandt.

Förbättrade detaljer i Audi RS Q e-tron

Audi RS Q e-tron har inför 2024 förbättrats på många områden, inte minst i förarmiljön och på att öka komforten för förare och kartläsare. Många andra nya detaljer kortar underhållstiderna och gör prototypen säkrare, tillförlitligare och bekvämare.

"För mig handlar det om hur vi använder bilen perfekt i sanden. Det hjälper att vi kan köra över sanddynerna utan att behöva växla.  Våra konkurrenter är erfarna och snabba. Jag har tränat och tävlat så mycket som möjligt för att vara redo. Emil och jag har fortsatt att öka hastigheten och förståelsen för sporten. Men jag har lärt mig att vara ödmjuk i den här sporten. Det är otroligt långa dagar och så många av dem ..., säger mångsidige Mattias Ekström, vinnare av Race of Champions 2023.

Dagliga uppdateringar och Inside Dakar med behind the scenes

Audi bjuder på dagliga uppdateringar, intervjuer och intressant information via Audi Media TV och på Audi Sports´s Facebook-sida. Se animerade kartan över alla tävlingsetapper här

Mer bakgrundsinformation och bilder:
https://www.audi-mediacenter.com/en/dakar-rally-13721
https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-at-the-dakar-rally-2024-15749

RS Q e-tron i korthet:
-
Högvoltsbatteri på 52 kWh netto
- Elmotorer: en Audi MGU05 från Formula E per axel
- Räckviddsförlängare: 2.0 TFSI-motor från DTM via Audi MGU05 från Formula E
- Refuel förnybart bränsle
- Tekniska data

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Välmeriterade Mattias Ekström och Emil Bergkvist tävlar för Audi i Dakarrallyt i elektrifierade RSQ e-tron
Välmeriterade Mattias Ekström och Emil Bergkvist tävlar för Audi i Dakarrallyt i elektrifierade RSQ e-tron
Ladda ned bild
Välmeriterade Mattias Ekström och Emil Bergkvist tävlar för Audi i Dakarrallyt i elektrifierade RSQ e-tron
Välmeriterade Mattias Ekström och Emil Bergkvist tävlar för Audi i Dakarrallyt i elektrifierade RSQ e-tron
Ladda ned bild
Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med välmeriterade team Mattias Ekström/Emil Bergkvist.
Audi startar i Dakarrallyt för tredje året med välmeriterade team Mattias Ekström/Emil Bergkvist.
Ladda ned bild
Mattias Ekström och Emil Bergkvist i Empty Quarter 2023
Mattias Ekström och Emil Bergkvist i Empty Quarter 2023
Ladda ned bild

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

UTVECKLINGEN AV AUDI POWER UNIT FÖR FORMEL 1: ”BETYDANDE MILSTOLPAR OCH MÅL UPPNÅDDA”28.6.2024 09:39:44 CEST | Pressmeddelande

I mer än två år har arbetet pågått för att utveckla en s.k. Power Unit inför Audis Formel 1-inträde. Ansvariga för utvecklingen av F1-hybriddrivlinan (Power Unit) är Audi Formula Racing GmbH (AFR) i Neuburg a. d. Donau som nu framgångsrikt slutfört uppstartsfasen. Tillsammans med enheten i Hinwil kommer teamet från Neuburg att bilda det framtida fabriksteamet som Audi kommer att tävla med 2026. Audis F1 Power Unit ”Made in Germany” gör stora framsteg bakom stängda dörrar. Adam Baker, VD för AFR, och Stefan Dreyer, CTO för AFR, ger en inblick i nuläget.

Sverigepremiär i Almedalen för eldrivna Audi Q6 e-tron24.6.2024 11:17:44 CEST | Pressmeddelande

En av de viktigaste samhällsfrågorna just nu är elektrifiering och klimatomställning. Det framgår av de många programpunkterna som kommer att diskuteras under Almedalsveckan som startar imorgon tisdag denna vecka. Audi har en tydlig strategi för elektrifiering av hela modellprogrammet och för minskad klimatpåverkan vid tillverkningen. I Almedalen är det Sverigepremiär för nya eldrivna Audi Q6 e-tron som är starten på ett nytt kapitel i företagets elbilsoffensiv.

Nya Audi e-tron GT: Ett elektrifierande mästerverk18.6.2024 06:50:09 CEST | Pressmeddelande

Sedan premiären 2021 har Audi e-tron GT quattro varit den eldrivna och sportiga toppmodellen i Audis produktportfölj. Med tre nya versionerna förbättras nu både räckvidd, prestanda, laddning och köregenskaper avsevärt i den linjesköna Gran Turismon. Med RS e-tron GT Performance lanserar Audi också sin första helt eldrivna RS Performance-modell. De nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen kan beställas redan denna vecka.

Audi Q6 e-tron performance: insteg med ännu längre räckvidd29.5.2024 09:11:38 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar ännu en version av nya Audi Q6 e-tron inför den officiella marknadsintroduktionen i augusti. Med bakhjulsdrift och ett nyutvecklat litiumjonbatteri med en total bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto) har Audi Q6 e-tron performance en räckvidd på upp till 639 kilometer (enligt WLTP), vilket är längst i Q6 e-tron-familjen. Skalbara Premium Platform Electric (PPE) visar därmed sin flexibilitet med den första bakhjulsdrivna varianten. Nya Audi Q6 SUV e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr för Proline-varianten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye