Skiljeman avgör hyresförhandlingar i Stockholmsregionen

Fastighetsägarna Stockholm har vänt sig till hyresnämnden för att få en skiljeman utsedd för att avgöra hyresförhandlingarna om 2024 års hyror i elva stockholmskommuner. Hyresförhandlingarna i dessa kommuner inleddes i september, men efter tre månaders förhandlingar står parterna fortfarande långt från varandra. Nu blir det upp till en skiljeman att avgöra hyran.

Förhandlingarna om 2024 års hyresjustering har förts utifrån den modell som Fastighetsägarna, Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningen har enats om. Modellen baseras på kostnadsutvecklingen under de senaste tre åren för att minska risken för att höga kostnader under enskilda år ska få allt för stort genomslag på hyresjusteringen. Bara under det senaste året har kostnaderna för hyresvärdarna ökat med 25-30 procent. Med modellen justeras den nivån ned till cirka 14 procent.

– För att komma framåt i förhandlingarna valde vi att lägga oss lägre, på 12 procent, i våra yrkanden. Det skulle ge en hyreshöjning på cirka 700 kronor för en vanlig trerummare. För de som i stället äger sitt boende handlar motsvarande ökning i många fall om 10 000 kronor eller mer i månaden. På hyresmarknaden är det istället hyresvärden som får ta större delen av kostnadsökningarna, säger Nathalie Brard, chef fastighetsmarknad på Fastighetsägarna Stockholm.

Trots att Hyresgästföreningen i stort delar Fastighetsägarnas syn på kostnadsutvecklingen, hamnade organisationens ingångsbud runt 3 procent i stockholmsregionen. I de förhandlingar som bedrevs under hösten lyckades inte parterna närma sig varandra på ett konstruktivt sätt. Precis som tidigare har skett i Stockholms stad, väljer Fastighetsägarna därför att använda sig av den nya lagstiftningen, som gör det möjligt att låta en skiljeman avgöra hur mycket hyrorna ska höjas, i ytterligare elva kommuner i Stockholms län. De elva kommunerna är Danderyd, Huddinge, Lidingö, Nacka, Nynäshamn, Sigtuna – Märsta, Solna, Sollentuna, Sundbyberg, Södertälje och Norrtälje.

– Att vi nu tvingas använda skiljeförfarandet är beklagligt eftersom det är tänkt som en sista utväg. Motpartens agerande kommer sannolikt att leda till att många förhandlingar i landet kommer att avgöras av en skiljeman. Det ser ungefär likadant ut på den allmännyttiga sidan, säger Nathalie Brard.

Nathalie Brard beklagar att parterna nu tvingas låta en skiljeman avgöra hur mycket hyrorna ska justeras. Förutom att det sannolikt kommer att leda till retroaktiva hyresjusteringar, innebär förfarandet också stora kostnader för parterna. Det hade kunnat undvikas om motparten hade haft en större förståelse för att det måste finnas en koppling mellan utvecklingen av intäkterna och kostnaderna om det ska vara möjligt att långsiktigt förvalta hyresrätter på ett seriöst sätt.

–Med Hyresgästföreningens syn på hyresutvecklingen kommer det i princip att vara omöjligt att vända den kraftiga nedgången vi nu ser i nyproduktionen, säger Nathalie Brard.

Hyresnämnden ska nu skyndsamt utse en skiljeman. När skiljemannen är utsedd ska tvisten avgöras inom sex veckor. Därefter ska parterna inom två veckor omsätta skiljemannens rekommendation i en förhandlingsöverenskommelse.

Så fungerar tvistelösningen

• Tidigast 3 månader och senast 4 månader efter påbörjad förhandling kan någon av parterna vända sig till Hyresnämnden som utser en skiljeman.
• Hyresnämnden ska utse en skiljeman skyndsamt.
• Tvisten ska avgöras inom 6 veckor efter att skiljemannen utsetts.
• Parterna ska sedan inom 2 veckor omsätta skiljemannens rekommendation i en förhandlingsöverenskommelse.

Länkar

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.