Strömmingsfisket måste stoppas – miljöorganisationer tar strid

I höstas beslutade EU:s ministerråd att strömmingsfisket i Östersjön skulle fortsätta, trots att EU-kommissionen ansåg att fisket helt skulle stoppas. Den ideella organisationen Coalition Clean Baltic skickar i kväll in en begäran om att ministerrådets beslut omprövas. CCB anser att beslutet strider mot de regler och mål som styr fiskeripolitiken i EU. I morgon överklagar Naturskyddsföreningen Havs- och vattenmyndighetens beslut om fiskekvoter till industrifisket i Östersjön.

– Strömmings- och sillfisket i Östersjön måste stoppas omedelbart. Om strömmingen försvinner påverkar det hela ekosystemet i havet och leder till allvarliga följdeffekter för torsk, tumlare, sälar och sjöfåglar som har strömming som en av sina viktigaste näringskällor. Utfiskningen är ett hot mot hela Östersjöns ekosystem, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.

Strömmingen i Östersjön har minskat dramatiskt. Trots EU-kommissionens rekommendationer om att fisket borde stoppas helt beslöt fiskeministrarna i EU:s ministerråd i oktober i fjol att dela ut höga kvoter för strömmingsfiske i Östersjön. Havs- och vattenmyndigheten har nu delat ut dessa kvoter till svenska yrkesfiskare.

Naturskyddsföreningen överklagar Havs- och vattenmyndighetens beslut om tilldelning av fiskekvoter till det storskaliga fisket på strömming i norra och centrala Östersjön till förvaltningsdomstolen.

Den ideella organisationen Coalition Clean Baltic (CCB), där Naturskyddsföreningen är medlem, begär att ministerrådets beslut om fiskekvoterna för strömming i Östersjön omprövas av ministerrådets jurister. Enligt CCB strider beslutet i ministerrådet mot bland annat förvaltningsplanen för Östersjön, EU:s gemensamma fiskeripolitik och havsmiljödirektivet.

– Det finns inget fiske utan fisk, och det är obegripligt hur politiker medvetet tillåter överfiske. Torskens kollaps har uppenbarligen inte lärt oss någonting. Nu hoppas vi att fisket stoppas, att strömmingen återhämtar sig och att myndigheterna i fortsättningen tar varningssignalerna på allvar, säger Beatrice Rindevall.

Det storskaliga industrifisket tar nästan all fisk i Östersjön. Industrifisket har på senare tid flyttat allt närmare kusten, vilket lett till att det kustnära, småskaliga fisket missgynnats och fått allt lägre fångster.

Beslutet att fiska strömming som togs av ministerrådet i oktober går emot en säkerhetsspärr, femprocentsregeln, som ska skydda arter från kollaps. Kort efter beslutet föreslog EU-kommissionen att femprocentsregeln skulle strykas och bad EU-kommissionen att snabbehandla frågan.  Igår, tisdag, röstade EU-parlamentet emot ett snabbspår.

– Det är bra att EU-parlamentet visar förnuft när ministerrådets och EU-kommissionens omdöme brister. Det är ett bevis på EU-parlamentarikernas roll, och visar hur viktigt det kommande EU-valet är, säger Beatrice Rindevall.

Sill och strömming är samma art, men benämns olika beroende på var i Östersjön den befinner sig.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Uttalande från Naturskyddsföreningens rikskonferens: Stoppa gruvan vid Norra Kärr5.5.2024 15:42:38 CEST | Pressmeddelande

Gruvplanerna strax öster om Vättern har återigen blivit aktuella. Det är bolaget Greenna Mineral (tidigare Tasman Metals) som vill starta en stor gruva för att utvinna de sällsynta jordartsmetaller som finns där. Men platsen, Norra Kärr, är den sämsta tänkbara för en gruva, utifrån hänsyn till såväl dricksvatten som miljö och människor. Planerna har tidigare underkänts av Högsta Förvaltningsdomstolen, men har nu fått förnyad aktualitet genom EU:s nya förordning om kritiska råvaror, som innebär att vissa gruvprojekt kan få en gräddfil genom miljöprövningen. Under den planerade gruvbrytningen kommer vatten från gruvan ledas genom känsliga vattensystem där den biologiska mångfalden riskerar att skadas. En del av vattnet från gruvan kan också hamna i Vättern, där en förorening skulle få oåterkalleliga konsekvenser. Vättern är idag dricksvattentäkt för cirka 300 000 människor och en viktig miljö för otaliga arter. I framtiden kan efterfrågan på Vätterns vatten komma att öka ännu mer. Vi bef

Ny rapport: Stora skillnader i klimat- och miljöpolitik inför EU-valet2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stora skillnader mellan de svenska partiernas inställning i klimat- och miljöpolitiska frågor inför EU-valet. Det visar Naturskyddsföreningens enkät, där partierna fått ta ställning till tjugo miljöpolitiska förslag. Enkäten visar också att endast tre av åtta partier vill minska EU:s klimatutsläpp till nära noll till 2040 och att en majoritet av partierna svarar nej till att ha kvar nuvarande artskydd i EU.