Mediemyndigheten öppnar ansökan för det nya mediestödet
E-tjänsten för ansökan om det nya mediestödet har nu öppnat. Ansökningar kan lämnas in under perioden den 19 januari till och med den 9 februari 2024.
Idag den 19 januari öppnades Mediemyndighetens e-tjänst för att ta emot ansökningar. Ansökningar om mediestöd kommer att kunna lämnas in till och med den 9 februari. Mediestödsnämnden - ett självständigt beslutsorgan inom Mediemyndigheten - väntas fatta beslut om stöden i april eller maj.
Mediestödet består av fyra stödformer (övergångsstöd, allmänt och utökat redaktionsstöd samt distributionsstöd) som regleras i den nya lagen, förordningen och Mediemyndighetens föreskrifter om mediestöd. Mediestöd får lämnas till juridiska personer som ger ut allmänna nyhetsmedier och som uppfyller förutsättningarna för stöd.
- Vi är glada att vi kan öppna upp för att ta emot ansökningar redan nu i januari. Det är många redaktioner som väntar på de här viktiga medlen och vi står redo att hantera ansökningarna nu under våren, säger Kajsa Rohdin, enhetschef på Mediemyndigheten.
Mediemyndighetens föreskrifter (MEMYFS 2024:1) om mediestöd publicerades på myndighetens webbsida den 12 januari. Föreskrifterna innehåller bestämmelser som förklarar och förtydligar begrepp och regler i lagen (2023:664) och förordningen (2023:740) om mediestöd. Föreskrifterna innehåller också bestämmelser om till exempel bedömningsperiod, bedömningsunderlag, ansökningsförfarande samt redovisning av stöd som lämnats.
Bakgrund
Den 1 januari 2024 har lagen om mediestöd trätt i kraft. Lagen innehåller utgångspunkter för ett nytt stöd för nyhetsmedier. Mediestödets syfte är att stärka demokratin genom att främja allmänhetens tillgång till oberoende nyhetsförmedling av hög kvalitet. Det ska även främja tillgången på lokal och regional nyhetsförmedling i hela landet, och bidra till en mångfald av allmänna nyhetsmedier av hög kvalitet.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 29presskontakt@mprt.seLänkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens17.11.2025 11:33:06 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum