Håll Sverige Rent uppmuntrar svenskarna att dumpa rätt på alla hjärtans dag
Varje vecka slängs miljontals skräpföremål på marken. Hela 90 % av skräpet är engångsprodukter. För andra året i rad presenterar Håll Sverige Rent den prisbelönta kampanjen Dumpad, som uppmanar alla svenskar till att dumpa rätt – i papperskorgen. På alla hjärtans dag, och alla andra dagar.
Kampanjens är en del i Håll Sverige Rents arbete för att ändra beteenden och attityder kring nedskräpning och den påverkan skräpet har på samhälle och miljö. Kampanjen är framtagen tillsammans med First Lady Agency och distribueras av Captivate och Trickle.
En serie av ’skräpansikten’ skapade med skräp plockat från gatan, frontar kampanjen. De har blivit offentligt dumpade på stan, i parken, utanför klubben och har alla sin egen historia att berätta.
Kampanjen annonseras på TikTok, Meta, TV, digitalt och utomhustavlor mellan 5–23 februari och uppmanar allmänheten att dumpa rätt – i papperskorgen.
Håll Sverige Rents tre bästa pickup lines för alla hjärtans dag
- Dina ögon är som en återvinningscentral, jag vill besöka dem om och om igen.
- Rosor är röda, violer är blå, ska vi plocka skräp vi två?
- Tror du på kärlek vid första skräpkastet, eller ska jag pricka papperskorgen igen?
Miljontals dumpade skräp varje vecka
90 % av skräpet i Sverige är engångsprodukter. Det visar den nationella mätning som Håll Sverige Rent genomfört i stadskärnor och parker under sommaren 2023 på uppdrag av Naturvårdsverket.
Plasten är de skräp som sticker ut då det utgör 66 % av skräpet och är absolut vanligast. Den vanligaste kategorin inom plast är fimpar följt av mjuk plast från exempelvis godis, glass och snacks eller plastbestruket papper till hamburgare och wraps.
Av alla utslumpade koordinatpunkter som vi mätt skräp på är det bara 2,6 % som är skräpfria. Det finns alltså nästan inga mätpunker som är helt fria från skräp.
–Idag under alla hjärtans dag hoppas vi att alla tänker en extra gång på hur skräpiga relationer kan avslutas på bästa sätt, nämligen i papperskorgen. Det behöver inte vara svårt att dumpa på ett schysst sätt och en mår mycket bättre efteråt, säger Lisa Possne Frisell, Kommunikationschef på Håll Sverige Rent.
Dumpad – vinnare av internationella priser
- Silver Award i The Lovie Award 2023
- People's Lovie (folkets pris) i The Lovie Award 2023
- Bronze winner i The Anthem Award, kategori Sustainability, Environment & Climate - Campaign - Non-Profit 2023
Arbetsgrupp
Lisa Possne Frisell – Kommunikationschef, Håll Sverige Rent
Therese Nilsson – Ansvarig Digitala kanaler, Håll Sverige Rent
Cecilia Liedberg – PR-ansvarig, Håll Sverige Rent
Thea Hamrén – Creative Director, First Lady Agency
Emil Rydberg – Art Director, First Lady Agency
Jet Hilferink – Creative, First Lady Agency
Oscar Höglund – Animatör, First Lady Agency
Niklas Alm – Fotograf, Golden Retriever Studio
Philip Tolgén – Retuschör, Golden Retriever Studio
Anton Thorsson – Set Design
Martin Åberg, Joel Blanco Berg – Ljud
Peter Pettersson – Projektledare, Captivate
Sigrid Thomas Lyri – Planner, Captivate
Daniel Nellhard – Planner, Captivate
Mikael Sundlin – Planner, Captivate
Sofia Sandelin – Content Distributor, Trickle
Felicia Teglén – Content Distributor, Trickle
Nyckelord
Kontakter
Lisa Possne FrisellKommunikationschef
Tel:070-723 44 92Lisa.Possne@hsr.seBilder
Länkar
Om oss
Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.
Följ Håll Sverige Rent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent
Bandet Smash Into Pieces bjuder skräpplockande barn på gratiskonsert2.5.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande
Över en halv miljon barn och unga i Sverige är redan anmälda till Skräpplockardagarna – kampanjen där barn och unga tillsammans kraftsamlar för en ren miljö samtidigt som de får lära sig om nedskräpning, hållbarhet och klimat. I dag kan vi avslöja att alla skräpplockande barn kommer att belönas med en digital gratiskonsert av bandet och Håll Sverige Rent-ambassadörerna Smash Into Pieces.
Nordisk havsräddarturné för att minska plast i havet30.4.2024 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Fredag den 3 maj går den nordiska havsräddarturnén av stapeln. Först ut är organisationen Håll Skärgården Ren som plockar skräp i Finland. Med på turnén finns också Håll Sverige Rent som representerar Sverige. Tillsammans vill organisationerna uppmärksamma och ta gemensamma krafttag mot plast i havet och på stränder.
I dag släpper vi Skräprapporten 2024 – senaste nytt om nedskräpningen i Sverige24.4.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag släpper Håll Sverige Rent den årliga Skräprapporten med statistik, fakta och analyser om nedskräpningen i Sverige. I rapporten följer vi bland annat fimptrenden, utvecklingen av vitt snus och vape, det förbjudna och reglerade skräpet som sugrör, konfetti, korkar och påsar i plast. Det blir också en djupdykning i den senaste nationella skräpmätningen – som visar att det finns skräp på 97,4 % av alla ställen vi undersökt i stadskärnor och parker runt om i Sverige.
Över en halv miljon barn är med i Skräpplockardagarna22.4.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Håll Sverige Rents Skräpplockardagar 2024 har passerat halvvägs och nu är det över en halv miljon barn som är med. Deltagarna är utspridda i 283 kommuner runt om i landet. Här kan du se vilka verksamheter och hur många deltagare som är anmälda i varje län och kommun.
Bihotell och pant är vinnande teman i Unga Reportrar 202416.4.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Juryn har granskat, funderat och diskuterat - och nu är det klart! Ett fotobidrag om bihotell och en film om pant vinner årets upplaga av Unga Reportrar. Vinnarna får 10 000 kronor till klassen och har nu en möjlighet att få tävla i den internationella tävlingen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum