Mediemyndigheten uppmärksammar barns trygghet på nätet
På tisdag den 6 februari är det Safer Internet Day, en dag med fokus på barns och ungas trygghet på nätet som uppmärksammas över hela världen. Safer Internet Centre, som består av Mediemyndigheten, Bris och ECPAT, arrangerar en rad kunskapshöjande aktiviteter under hela veckan.

Under hela veckan, 5–9 februari, uppmärksammas barns och ungas trygghet och rättigheter på nätet av olika aktörer runt om i landet. På Safer Internet Day (6 februari) livesänds ett webbinarium om barns och ungas liv på nätet med representanter från Mediemyndigheten och bland annat Bris, ECPAT, Friends, Internetstiftelsen och Sverok - Spelkulturförbundet. Syftet med webbinariet är att ge aktuell kunskap, väcka tankar och skapa ett framåtsyftade samtal om barns och ungas liv på nätet.
– Det är väldigt roligt att barns och ungas trygghet på nätet uppmärksammas på så många olika sätt. Alltifrån fritidsgårdar till stora nationella organisationer deltar med aktiviteter på detta viktiga område, säger Annika Engström, projektledare för Safer Internet Centre vid Mediemyndigheten.
Några andra exempel på aktiviteter är Mediemyndighetens lansering av utbildningsmaterialet Dina rättigheter online, som handlar om barns rättigheter på nätet och riktar sig till skolbibliotekarier, kuratorer, barn och unga.
Bris uppmärksammar barns och ungas trygghet på nätet genom en föreläsning och en livechatt under veckan där kuratorer svarar på frågor om utsatthet på nätet. ECPAT arrangerar ett digitalt föräldramöte kring att barn och unga får ta emot nakenbilder i sina flöden.
Tillsammans med Bris och ECPAT har myndigheten även producerat tre filmer för mellanstadiet som utgår från barns egna berättelser och upplevelser. 125 klasser har anmält sig till att ta del av och diskutera materialet under veckan.
Fakta: Safer Internet Centre Sverige
Safer Internet Centre Sverige är en gemensam kraftsamling för barn och ungas trygghet på nätet och består av Mediemyndigheten, Bris och ECPAT. Safer Internet Centres finns i alla EU-länder och fungerar som nationella nav för att öka barns trygghet på internet. Centren arbetar både förebyggande och med att ge stöd till barn och unga vid utsatthet på nätet.
Som en del av Safer Internet Centre Sverige driver Mediemyndigheten ett kunskapscenter som tar fram och sprider information om frågor kopplade till barns och ungas trygghet på nätet. Myndigheten tar bland annat fram rapporter och pedagogiska verktyg, samverkar med nationella och internationella aktörer, utvecklar metoder för att öka barns delaktighet och inflytande samt arrangerar evenemang och kampanjer.
Nyckelord
Kontakter
PresskontaktMediemyndigheten
Tel:08-580 070 29presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seBilder

Länkar
Mediemyndigheten
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.

Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum