Syrien: Svårare än någonsin ett år efter jordbävningen

Ett år efter den massiva jordbävningen kämpar miljoner människor i Syrien fortfarande för att återuppbygga sina liv, efter att ha förlorat sina hem, uppehälle och tillhörigheter. Jordbävningen kom som ännu en kris efter nära 13 års konflikt, en rejält ansträngd ekonomi, skogsbränder, pandemi och människor på flykt. Situationen nu är svårare än någonsin tidigare.

Gabriel Karlsson är Svenska Röda Korsets landrepresentant i Syrien.
Gabriel Karlsson är Svenska Röda Korsets landrepresentant i Syrien. Svenska Röda Korset

− Det omedelbara jordbävningsinsatsen har avslutats, men nödläget består och de humanitära behoven fortsätter att växa. Det finns all anledning att känna djup oro för situationen som stadigt försämras, säger Gabriel Karlsson som är landrepresentant för Svenska Röda Korset i Damaskus.

− Vår systerförening Syriska Röda Halvmånens personal och volontärer är alltjämt en livlina för hundratusentals människor i behov av hjälp. Ett oförtröttligt arbete för att ge människor mat och vatten, grundläggande hjälp, hälsovård och psykosocialt stöd i lokala samhällen och städer.

Över 4 000 hängivna volontärer ryckte ut för att stödja människor som drabbats av jordbävningen. Många var själva direkt drabbade. Volontärernas insatser var avgörande för att nå fram snabbt med hjälp och undsätta skadade och sjuka. 3,5 miljoner människor nåddes av hjälpen.

Över 30 miljoner kronor samlades in genom Svenska Röda Korset till jordbävningsdrabbade i Syrien. Sida bidrog med 9 miljoner till räddningsarbete, tak över huvudet, hälsoservice och mediciner. Inledningsvis genomfördes en satsning på kontantstöd, en numera vanlig form av bistånd som är både effektivt och värdigt. Drabbade får själva kontrollera sin situation och besluta om vilka behov som ska täckas.

Utan denna omfattande generositet från alla svenska givare hade inte våra insatser varit möjliga konstaterar Gabriel Karlsson. Men vägen till återhämtning är lång.

−Satsningar på tidiga återhämtningsinsatser och bygga upp motståndskraft för att exempelvis bli självförsörjande är både avgörande och brådskande. Samtidigt befinner sig ekonomin i Syrien i en nedåtgående spiral med massiv inflation, en försvagad valuta och levnadsomkostnaderna som nästan fördubblades under de första tio månaderna av 2023. Vi måste jobba i parallella spår med humanitärt bistånd, återhämtning och långsiktiga utvecklingsinsatser, säger han.

I år kommer 16,7 miljoner människor att behöva humanitärt stöd för att klara sig jämfört med 15,3 miljoner 2023.

Även sjukvården har drabbats hårt av kriserna. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) har sektorn endast finansering till 36 procent. En läkare tjänar bara 315 konor i månaden och priserna på medicin har ökat med 300 procent. Antalet depressioner har gått upp med 200 procent och stressrelaterade besvär med 600 procent.

− Alla ärr syns inte från utsidan. De psykosociala behoven är alarmerande, många syrier som upplever trauma, stress och ångest. Efter jordbävningen förvärrades givetvis situationen. Svenska Röda Korset gick omedelbart in med en insats inom psykisk ohälsa och psykosocialt stöd, bland annat med team i fält och kliniker i Alepp, Latakia, Hama och Homs, säger Gabriel Karlsson och påminner om att hopp måste vara synligt för att hjälpa människor att bearbeta och läka sina traumatiska upplevelser.

−Idag kallas Syrien ibland för en glömd kris. Stridigheterna i regionen skapar dessutom nya och oöverskådliga hjälpbehov. Men för de kvinnor, män och barn som varje kämpar för att överleva är verkligheten allt annat än glömd. Röda Korset fortsätter att vara på plats. Vi överger inte Syrien och kommer att fotrsätta arbeta humanitärt, men ytterst är lösningen på dagens kriser politisk, säger han.