Svenska politiker finalister i Innovation in Politics Awards

Europa står inför stora politiska, ekonomiska och klimatmässiga utmaningar. Innovation in Politics Awards uppmärksammar innovatörer över hela Europa som bygger en mer demokratisk , inkluderande och hållbar framtid för sin kommun, region eller land. Två svenska politiker har gått till final i och kan vinna utmärkelsen som varje år delas ut till modiga och nyskapande politiker.

Tidigare prisutdelning i Berlin

De svenska finalisterna är Karin Pleijel, som är nominerad för arbetet med världens första fossilfria förskola, och Christian Orsing, som är nominerad för ett nyskapande sätt att använda AI för att på ett enklare sätt övervaka behov av vägunderhåll.

Exempel på svenska politiker och projekt som har vunnit och gått till final

● 2018 vann Camilla Andersson Sparring (C) i kategorin jobb för tävlingen Kockduellen.

● 2019 gick Mätta Ivarsson (MP) till final i kategorin klimat för sitt arbete för att göra all kollektivtrafik i Region Skåne fossilfri.

● 2019 gick Björn Sundin (S) till final för Örebromodellen som möjliggör att fler har råd med nybyggda bostäder.

● 2020 gick Anna Svalander (L) och Ulf Olsson (S) till final för sitt intiativ att låta skolelever få take away-luncher under distansundervisning.

● 2021 gick Joakim Månsson (Fi) till final för initiativet regnbågsfärgade övergångsställen i kategorin mänskliga rättigheter.

● 2023 gick Ullis Sandberg (S) till final för bostadsområdet Tamarinden i Örebro som kombinerar klimathänsyn med mänskliga behov.

Om priset

En jury som består av över ett tusen europeiska medborgare har röstat fram finalisterna bland 334 inskickade politiska projekt från 26 olika länder. 70 finalister uppdelade i sju kategorier har valts ut. Vinnarna kommer att tillkännages vid en stor gala i Barcelona den 2 maj 2024. Tankesmedjan Arena idé är svenska partners till Innovation in Politics Insititute som ligger bakom priset.

Om tankesmedjan Arena Idé