I samband med räntebeskedet: Så påverkar det ekonomiska läget svenskarnas resplaner 2024

Bibehållen räntenivå, högre matpriser och ”kulflation” med prisökningar på bl.a. resor utomlands känner alla till. Men hur påverkar det nuvarande ekonomiska läget egentligen svenskarnas resplaner under 2024? Enligt en undersökning gjord av Kantar Media, på uppdrag av Europeiska ERV, säger merparten att resplanerna för året inte påverkas.

Hur påverkar det ekonomiska läget svenskarnas resplaner 2024?

Vi har under senare tid lärt oss leva med hyperinflation, höga boräntor, m.m. Och i det även det relativt nya begreppet ”kulflation”, eller ”funflation” som det kallas på engelska. Hit räknas att äta på restaurang, träna på gym, övernatta på hotell eller åka på charterresa – kort sagt det som för många bidrar till lite extra krydda i livet. Under pandemin var detta aktiviteter vi inte kunde utföra. Efteråt fick dock efterfrågan på dessa upplevelser en stor ökning, där bl.a. en bidragande faktor till kulflationen varit den förhöjda efterfrågan på paketresor.
Ser man till priserna på paketresor, så har dessa under perioden oktober 2021 till oktober 2023 ökat med nästan 40%, vilket innebär en större prisökning än restaurangbesök på nästan 15%.

Många hushåll har som bekant drabbats av inflationen, höga räntor och det ekonomiska läget. Så hur påverkar det då våra resplaner inför 2024? Inte så mycket, visar den undersökning Kantar Media har gjort för Europeiska ERV. 57% säger att det ekonomiska läget inte påverkar resplanerna och att man reser som tidigare. Endast 10% säger att det påverkar så pass mycket att man kommer stanna hemma under 2024, och 8% kommer endast att resa inom Sveriges gränser. En grupp säger att ekonomin påverkar dem, men för att ändå kunna resa under året så vidtar man vissa åtgärder. Här säger 11% att man kommer göra färre resor, 6% att man kommer göra billigare resor, samt 3% att man gör kortare resor utomlands. Ca 8% vet inte hur det påverkar och om de kommer att resa utomlands under året.

- Utlandsresandet är prioriterat av svenskarna under 2024 och många reser som vanligt eller gör omprioriteringar för att kunna resa utomlands. Det är framförallt de äldre resenärerna över 55 och de under 35 som reser som tidigare, säger Andreas Sandin, Nordic CSO & Managing Director Sweden på Europeiska ERV.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 19–24 januari 2024.

Totalt intervjuades 1328 personer i åldern 18–79 år.

Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Hur påverkar det ekonomiska läget svenskarnas resplaner 2024?