Europeiska ERV

Så påverkar terror, krig och konflikter svenskarnas resplaner 2024

De pågående krigen i Ukraina och Gaza är ett par exempel på konflikter som pågår just nu, i en värld av ökade spänningar och hot om terror. Men hur påverkar dessa spänningar svenskarnas resplaner under 2024? Enligt en undersökning gjord av Kantar Media, på uppdrag av Europeiska ERV, säger strax under hälften av svenskarna att terror, krig och konflikter inte påverkar resplanerna i år.

Trots oron i världen säger nästan hälften av svenskarna att man reser som vanligt 2024

Spänningarna i världen ökar och det pågår flera krig och konflikter. Samtidigt finns hotet om terrordåd, både här hemma med en höjd risk för terror, men detta gäller även i andra länder. Så hur påverkar detta våra resplaner inför 2024?

Nästan hälften, nämligen 47% av svenskarna, väljer att resa som tidigare. 12% avvaktar utvecklingen innan man fattar beslut om att resa eller ej, medan 8 % avvaktar utvecklingen innan man bestämmer resmål. Samtidigt stannar 8% hemma och 10% planerar att endast resa inom Sverige p.g.a. terror, krig och konflikter.

En annan grupp om 10% åker inom Europa, men håller sig borta från konfliktområdena. Och 4% reser utanför Europa och längre bort från konfliktområdena, alternativt till kontinenter där det inte pågår konflikter i nuläget.

När det gäller resmål som svenskarna nu väljer bort, efter att först ha planerat resa dit under 2024, så toppas listan av Turkiet och följs sedan av Ryssland och Israel. Att vissa resmål väljs bort kan också bottna i de reserekommendationer som UD utfärdar. Nedan är de tio vanligaste resmålen som svenskarna väljer bort från sina resplaner eller undviker, på grund av terrorism, krig och konflikter 2024:

1. Turkiet
  2. Ryssland
  3. Israel
  4. Iran
  5. Afghanistan
  6. Irak
  7. Ukraina
  8. Palestina
  9. Vitryssland
  10. Nordkorea

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 19–24 januari 2024.

Totalt intervjuades 1328 personer i åldern 18–79 år.

Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Om oss

Europeiska ERV är en av Sveriges största reseförsäkringsbolag. Vi är en del av tyska försäkringskoncernen ERGO Group, med över 37,000 anställa internationellt. Vi har stått för säkrare reseupplevelse i över 100 år för en stor del av alla svenska fritidsresenärer, affärsresenärer och deras arbetsgivare som valt att anförtro oss att leverera deras försäkringslösningar. Tack vare lång erfarenhet och specialutvecklade reseförsäkringar kan våra kunder känna sig tryggare före, under och efter sina resor. Tillsammans med vårt danska försäkringsbolag har vi mer än 1,2 miljoner kunder.

Följ Europeiska ERV

Senaste pressmeddelandena från Europeiska ERV

Undersökning: Så har svenskarna koll på reseförsäkringen innan de reser27.3.2024 14:07:00 CET | Pressmeddelande

Att resa utomlands utan reseförsäkring kan bli en dyr överraskning, vilket dessvärre kan drabba resenärer som inte kontrollerar att reseförsäkringen gäller resans längd eller syftet med resan. Dyra sjukvårdskostnader, missat flyg eller försvunnet bagage är bara exempel på vad som kan drabba resenärer. Men hur många svenskar kollar egentligen upp sin reseförsäkring, vad den innehåller och ersätter? Enligt en ny undersökning Kantar Media gjort på uppdrag av Europeiska ERV, kontrollerar drygt 40 % sin reseförsäkring före avresa.

Resebarometern 2024: Fler arbetsresor nu än före pandemin21.3.2024 06:56:00 CET | Pressmeddelande

Pandemin var en av de största händelser som påverkat resandet i modern historia och det var många som spådde negativa förändringar för affärs- och arbetsresandet efteråt. Teamsmöten som ersätter resor och fysiska möten, minskade affärsresebudgetar och förändrad inställning till arbetsresor förväntades förändra vanor och reducera affärsresandet. Men den senaste Resebarometern visar att det blev tvärtom, i alla fall såhär långt i pandemins efterspel.