Trots risk för böter - över hälften känner inte till krav om ansvarsförsäkring för skidåkare i Italien

Den 1 januari 2022 blev Italien första land i världen att införa ett krav på ansvarsförsäkring för de som ska utföra vintersport i landet. Men trots att det nu passerat mer än två år sedan lagen infördes, känner många svenska resenärer inte till kravet.

Lagkrav om ansvarsförsäkring för vintersport i Italien.

Ny italiensk lag sedan 1 januari 2022

Många svenskar åker på skidresa till Italien under sportlovet, för fantastisk åkning i alperna på skidor eller snowboard. Här välkomnar en gästfri befolkning, god mat och solsken. Men för den som saknar en ansvarsförsäkring som omfattar tredje part och ger sig ut i Italiens uppskattade skidbackar kan det bli dyrt – även om ingen olycka sker. Kan man inte uppvisa en sådan försäkring så får man nämligen böta mellan 100 och 150 Euro. En trist överraskning, när man planerat en rolig vecka i backarna.

Med ansvarsskydd som innefattar tredje part menas en försäkring som ersätter skador man åsamkar andra människor och deras egendom på plats i Italien. I den italienska lagstiftningen finns följande att läsa:

"Skidåkaren som använder de alpina skidbackarna måste ha en giltig försäkring som täcker hans civilrättsliga ansvar för skador orsakade på tredje part."

Mer än hälften känner inte till lagen

En undersökning Europeiska ERV utfört tillsammans med Kantar Media, visar att Italien är det fjärde mest populära skidresmålet denna vinter. Men majoriteten av svenskar som planerar att resa dit i vinter är inte medvetna om lagen. 53 % av de som är på väg till landet för skidresa uppger att de inte känner till lagen som de italienska myndigheterna instiftat.

- Det är viktigt att ha rätt försäkring på skidresan, särskilt till Italien. Både för risken att själv kommer till skada, men också att man numera måste ha en ansvarsförsäkring om man skulle skada andra eller deras utrustning. Att över hälften av de som planerar resa till Italien på skidresa inte känner till lagen efter två år är förvånande, säger Andreas Sandin, Nordic CSO & Managing Director Sweden på Europeiska ERV

- Om man inte har en sådan försäkring så riskerar man att få böter eller liftkorten konfiskerade. Det kan därför vara skönt att ordna med ansvarsförsäkringen innan man reser till Italien, för en mer avkopplad skidresa, fortsätter Andreas Sandin.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 19–24 januari 2024. Totalt intervjuades 1328 personer i åldern 18–79 år.

Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Lagkrav om ansvarsförsäkring för vintersport i Italien.