Äntligen svenskt djurskydd i Europa – första steget är djurtransporterna

LRF bjuder in till ett presswebbinarium, måndag den 11 mars kl. 08.30, om hur EU-kommissionen vill utveckla djurskyddet vid transport. Här finns det möjlighet att ta del av vad LRF anser är do´s and don´ts med EUs förslag.

Davids betesprojekt Snöå bruk.
Davids betesprojekt Snöå bruk. Foto LRF

Djurskyddet inom EU behöver stärkas så att fler djur i Europa får ett gott djurskydd vid transport. Sverige är ett föregångsland på många områden inom djurskydd och djurvälfärd. Vi vet att djurens välbefinnande garanteras främst genom bondens kompetens och hur väl produktionssystemet möter djurens behov. Det är därför viktigt att de nya reglerna tar hänsyn till svenska förhållanden så att vår inhemska animalieproduktion inklusive hästhållning som redan har kommit långt i sitt djurskyddsarbete inte hämmas.

Talare:

• Mikaela Johnsson,
    vice förbundsordförande LRF, ordförande LRF Kött.
    Grisföretagare och lantbrukare.
  • Alexandra Jeremiasson,
    näringspolitisk analytiker med inriktning på djurskydd

Datum:
Måndag den 11 mars 2024
Tid: Kl 08.30-09.00
Plats:
 Teams – Journalister och ledarskribenter kan klicka här för att anmäla dig

Praktisk information:
Journalister och ledarskribenter kan delta på presswebbinariumet.
Registrera dig gärna här för att kunna delta

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/

Oskar Magnusson ny chef för Näringspolitisk analys på LRF8.5.2024 11:32:59 CEST | Pressmeddelande

Oskar Magnusson tillträder som ny chef för enheten Näringspolitisk analys. Oskar har lång politisk erfarenhet både på nationell nivå som europeisk nivå, bland annat som statssekreterare för den tidigare landsbygdsministern Anna-Caren Sätherberg, olika roller i Regeringskansliet samt från Europaparlamentet. Närmast kommer Oskar från en tjänst som Director på Paues Åberg Communications.