Akavias lönestatistik visar: 1 000 kr i löneskillnad mellan nyexade kvinnliga och manliga akademiker

Ny lönestatistik från fack- och professionsförbundet Akavia visar att nyexaminerade it-akademiker hade högst ingångslön under 2023 följt av jurister och ekonomer. Statistiken visar också att nyexade kvinnliga akademiker får 1 000 kr mindre i ingångslön än manliga akademiker.

Varje år genomför Akavia, som samlar 140 000 akademiker, en löneenkät bland sina yrkesverksamma medlemmar. Bland de 44 566 akademiker som deltagit i årets enkät ingår många som är nya på arbetsmarknaden och som svarat på frågan om vad de fick i ingångslön. Högst ingångslön hade it-akademiker (35 200 kr), följt av ekonomer och jurister (34 000 kr), personalvetare (33 500 kr), samhällsvetare, (33 000 kr) och kommunikatörer (31 500 kr). Ingångslönen för en Akavia-medlem var 34 000 kr.

- Lönestatistiken för ingångslöner återspeglar marknadslöneläget för arbetsmarknaden. Våra it-akademiker har en allt mer efterfrågad kompetens samtidigt som efterfrågan på akademisk kompetens ökar generellt. Vi kan också se att etablerade professioner som ekonomer och jurister har en fortsatt attraktiv kompetens på arbetsmarknaden, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Löneskillnad i ingångslön mellan kvinnliga och manliga akademiker
Trots att nyexade akademiker är helt nya på arbetsmarknaden skiljer sig ingångslönen mellan män och kvinnor. Justerat för strukturella faktorer så som ålder, befattning och sektor är de könsrelaterade skillnaderna bland kvinnliga och manliga akademiker 1 000 kr – till männens fördel.

- Det får inte se ut som det gör, särskilt inte när akademiker ska in på arbetsmarknaden. Här har arbetsgivare ett stort ansvar. Om man ska anställa ny personal och märker att manliga och kvinnliga sökande har olika löneanspråk för samma tjänst ska de ge samma löneförslag oavsett kön, givet att övriga kompetenser är lika. För den enskilde personen gäller det att våga ge ett löneanspråk med prutmån för att landa mer rätt i slutändan. Gör du inte det finns en risk att arbetsgivaren utgår från att du kan tänka dig en lägre lön än den du föreslagit, säger Caroline Lindeberg, rådgivare på Akavia.

Både ingångslön och löneutveckling för akademiker skiljer sig i regel åt beroende på vilken sektor du arbetar inom och var i landet du arbetar. Ingångslönen i privat och kommunal sektor är densamma (34 000 kr) medan du i statlig sektor får något lägre ingångslön (33 000 kr). Högst ingångslön får du i Storstockholm (35 000 kr) följt av Malmö-Lund (33 300 kr) och Göteborg (33 000 kr). Lägst ingångslön får du i norra Sverige (30 800 kr).

- De regionala skillnaderna är i linje med vad vi sett genom statistiken under åren, det vill säga att man tjänar mest hos privata arbetsgivare i storstäderna. Som vanligt har vinstdrivande verksamhet störst möjlighet att också ge högst löner, säger Caroline Lindeberg.

Professionsinriktning

It-akademiker

Ekonom

Jurist

Samhällsvetare

Personalvetare

Kommunikatör

Akaviamedlem

Region

Storstockholm

Göteborg

Malmö-Lund

Syd

Mellan

Norr

Sektor

Privat

Statlig

Kommunal

Om Akavias rekommenderade ingångslöner
För att medlemmar som är nya på arbetsmarknaden ska hamna rätt från början uppdaterar Akavia löpande sina rekommenderade ingångslöner. De rekommenderade ingångslönerna skiljer sig från de faktiska lönerna och ska ses som riktmärken och kan skilja sig åt beroende på bransch men även utifrån geografiskt läge, tidigare erfarenhet och yrkesroll.

Akavias rekommenderade ingångslöner för 2024: It-akademiker (38 400 kr), ekonomer (36 400 kr), jurister (36 400 kr), samhällsvetare (36 100 kr), personalvetare (35 400 kr) och kommunikatörer (34 500 kr).

Om löneenkäten
Varje år genomför fack- och professionsförbundet Akavia, som samlar 140 000 akademiker, en löneenkät bland sina yrkesverksamma medlemmar. Statistiken blir sedan sökbar för alla medlemmar i syfte att bland annat erbjuda dem ett statistiskt underlag i kommande lönediskussioner. Årets statistik är baserad på insamlade svar från 44 566 medlemmar under 2023. I urvalet ingår ekonomer, jurister, samhällsvetare, IT-akademiker, personalvetare, kommunikatörer, och chefer.

Mikael Andersson, förhandlingschef Akavia. Foto:Angelica Lönnberg Gavazzeni
Caroline Lindeberg, rådgivare Akavia. Foto: Åsa Hafmar

Om Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Förbundet har 140 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Saco-S: Minskat förtroende på Regeringskansliet efter Tidölönerna26.4.2024 09:57:14 CEST | Pressmeddelande

I dag hördes statsminister Ulf Kristersson i konstitutionsutskottet mot bakgrund av Regeringskansliets användning av Tidöavtalet som grund för lönesättningen. Saco-S välkomnar tydliggöranden om vikten av tjänstemännens oberoende politiska ställning, men ser mycket allvarligt på till vilken grad hanteringen av lönesättningsprocessen påverkat förtroendet för arbetsgivaren. Regeringskansliet har nu ett viktigt arbete framför sig för att återupprätta förtroendet.

Välkommet besked från regeringen om lärosätenas ersättningssystem för livslångt lärande18.4.2024 13:39:52 CEST | Pressmeddelande

Idag meddelade regeringen att en utredare ska se över hur lärosätenas utbildningsutbud kan utvecklas för att möta en föränderlig arbetsmarknad. Akavia, som länge har efterfrågat en översyn av ersättningssystemet för det livslånga lärandet, välkomnar beskedet och hoppas att det innebär att regeringen till fullo förstår den centrala roll som universitet och högskolor spelar för det livslånga lärandet.

Akavia om vårbudgeten: regeringens kortsiktighet riskerar försvåra kompetensförsörjningen15.4.2024 10:16:07 CEST | Pressmeddelande

Akavia är starkt kritisk till regeringens aviserade inriktning kring neddragning av fristående kurser och distansutbildning, som går helt emot de behov som finns för omställning och livslångt lärande på arbetsmarknaden. Akavia välkomnar dock tillskotten i vårändringsbudgeten till vissa myndigheter – samtidigt har de breda neddragningarna i höstens budget redan fått negativa konsekvenser och ryckigheten slår hårt mot kompetensförsörjningen på myndigheterna.

Nytt avtal för akademiker i kommuner och regioner28.3.2024 17:15:00 CET | Pressmeddelande

AkademikerAlliansen och arbetsgivarparterna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har idag enats om villkoren för drygt 76 000 akademiker i kommuner, regioner och kommunala bolag. Avtalet innebär en rad förändringar och villkor som bland annat syftar till att ge bättre löneprocesser för Akavias medlemmar och stärkt arbetsmiljö, och ett gemensamt arbete för att stärka chefers förutsättningar och arbetsmiljö.