Nya regler: Elsparkcyklar ska vara försäkrade

När våren kommer börjar elsparkscyklarna synas ute på gatorna. Nytt för i år är att många elsparkcyklar behöver vara trafikförsäkrade. Det innebär att ägaren till fordonet behöver försäkra sitt fordon och kunna visa upp ett försäkringsbevis.

Kontrollera om det krävs en trafikförsäkring till elsparkcykeln och ta med försäkringsbeviset under färden.

Sedan årsskiftet måste vissa elsparkcyklar vara trafikförsäkrade. Detta är sannolikt okänt för många då säsongen börjar först nu. De nya reglerna gäller inte för mindre modeller. Reglerna gäller för fordon som går snabbare än 20 kilometer i timmen eller som väger mer än 25 kg och går snabbare än 14 kilometer i timmen.

Bättre skydd med trafikförsäkring

Tyvärr är det många som skadar sig när de åker elsparkcykel. Genom lagändringen får både föraren på elsparkcykeln och medtrafikanter ett bättre skydd, säger Jenny Sparring, jurist och expert på personskador på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

En trafikförsäkring kan ge ersättning till föraren och andra personer som skadas av elsparkcykeln.Trafikförsäkringen kan också ersätta sakskador, till exempel en skada på en bil.

Trafikförsäkringen ersätter däremot inte skador på elsparkcykeln eller om den blir stulen. Då krävs det en hel- eller halvförsäkring.

Böter om försäkringsbevis saknas

Oavsett om man äger eller hyr en elsparkcykel måste föraren kunna visa upp ett försäkringsbevis.

- Du riskerar att få böter om du inte kan visa upp ditt försäkringsbevis. Se till att du har försäkringsbeviset tillgängligt under färd, till exempel digitalt i mobilen, säger Sofia Ulriksson, jurist och expert på motorförsäkring.

Stora prisskillnader och varierande försäkringsskydd

Priset på en trafikförsäkring för elsparkcyklar varierar stort mellan olika försäkringsbolag. Det kan handla om flera tusen kronor per år.

- Kontakta flera försäkringsbolag och jämför priset på trafikförsäkringen. Kontrollera också om försäkringsbolaget erbjuder hel- eller halvförsäkring eftersom inte alla gör det, avslutar Sofia Ulriksson.

Läs mer om elsparkcyklar på konsumenternas.se

Om Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se