Sweco bidrar i utvecklingen av Tomteboda – för att stärka Stockholms framtida tågkapacitet

Tomteboda. Foto Tove Falk Olsson

Tomteboda bangård, som historiskt sett varit inriktad på rangering av vagnslast, är i behov av modernisering för att möta dagens och framtidens krav på effektiv och hållbar tågtrafik. Regeringen har beslutat om en prioriterad utredning för Stockholm C och Tomteboda, bland annat med syfte att utreda bangårdarnas kapacitet och ta fram lämplig utformning av lösning för spår, plattformar och tekniska installationer.

En möjlig lösning är att flytta uppställning samt tjänster som städning och furnering av persontåg från Norra Bantorget/Stockholm C till Tomteboda. Detta kommer att möjliggöra för Stockholm C att hantera fler och längre tåg, förbättra resenärsmiljöerna och skapa plats för upp till 80 procent fler resenärer.

I Swecos uppdrag ingår att ta fram kompletterande utredningar samt preliminär systemhandling, planering och koncept för hur flytten ska gå till. Åtgärdsförslagen ska samordnas med aktörer och intressenter som jobbar med olika tjänster, omloppsnära funktioner och lättservice.

Ombyggnaden av Stockholms C och Tomteboda syftar till att stärka den centrala noden i Sveriges persontågssystem. Hela svenska järnvägssystemet står inför en underhållsskuld och det är därför mycket positivt med de olika satsningar som görs för att effektivisera transporterna, öka kapaciteten och bidra till ett hållbart resande, säger Fredrik Wallner, divisionschef för Transport Infrastructure på Sweco

Fredrik Wallner, Divisionschef Transport Infrastructure. Fotograf: Anna W. Thorbjörnsson

Om oss

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.

Ny Sweco-rapport: Stålindustrin tar täten i den gröna omställningen24.4.2024 07:25:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Sweco beskriver framstegen för den europeiska industrin i arbetet med att uppnå nettonollutsläpp i hela förädlingsprocessen. Stålindustrin går i täten, med Sverige som ett ledande exempel, följt av cementindustrin. Även kemikalieindustrin och transportbranschen är på väg mot nettonollutsläpp. Rapporten lyfter dels hur faktorer som geopolitik, regelverk och teknisk utveckling driver denna omställning, dels möjligheter och risker att beakta när ny teknik som vätgas, avskiljning och lagring av koldioxid (CCS) och elektrobränsle testas i industriell skala.