Guldmånaden är här - mjölkbönder får medalj av Kronprinsessan Victoria

Måndagen den 15 april blir det mjölkfest på Kungliga Slottet i Stockholm. Då får Sveriges mjölkföretagare, som har levererat mjölk av högsta kvalitet i 23 år, ta emot LRF Mjölks guldmedalj ur kronprinsessan Victorias hand

Johanna och Carl Harry Tell från Varnhem i Skaraborg är en av årets mjölkföretagare som får åka till Stockholms Slott och ta emot LRF Mjölks guldmedalj ur Kronprinsessan Victorias hand. Privat och LRF

Årets 23 medaljörer är utspridda över hela landet, från Monika och Lars Erikssons gård i Boden till Jan Johansson i skånska Degeberga. Storleken på gårdarna skiljer sig också åt. Carl Harry och Johanna Tell i Skaraborg har den största gården med 200 kor, att jämföra med Roger Nilsson och Ann-Britt Karlsson i Arvidsjaur som har 14 kor.

Att hålla uppe mjölkproduktionen i hela landet är viktigt, tycker Lars Eriksson i Boden.

– Vi har jättefina förutsättningar för mjölkproduktion på många ställen här i Norrland. Men då måste politikerna signalera att det finns ett långsiktigt tänk så att bönderna vågar investera och satsa. Kraven på att vi ska vara mer självförsörjande på livsmedel blir allt större, då kan inte halva Sverige vara en vit fläck där vi bara har industrier. Det är viktigt att tänka på. Vi får ett vackert och öppet landskap med biologisk mångfald i stället för biologisk enfald. Kon är också vital för att hålla liv i landsbygden. Mjölkgårdarna ger jobb i flera led och ser till att vägarna hålls plogade för mjölkbilen och andra, säger Lars Eriksson.

Guld i generationer

Att få ta emot en guldmedalj från kungafamiljen är få förunnat, men hos familjen Addén på Öland har det nästan blivit som en familjetradition.

– Det är en ära att få guldmedaljen och jag är jätteglad att vi nått hit. Jag minns när mina föräldrar åkte och hämtade sin 1998. Då var jag hemma och mjölkade korna och tänkte att den där ska även jag klara. Och om några år tar sonen kanske hem gårdens tredje guldmedalj, säger Magnus Addén.

För att få medaljen krävs det att man har levererat mjölk av högsta kvalitet i 23 år. Därför är det extra anmärkningsvärt att paret från Skaraborg, Johanna och Carl Harry Tell, som bara är 44 och 46 år redan får ta emot en guldmedalj.

– Det var en rolig överraskning att vi hunnit klara guldmedaljen redan. Vi har inte gått och räknat åren. Men kvalitetsmedvetandet och noggrannheten har alltid funnits med, även min far och farbror fick guldmedalj, säger Carl Harry.

Medaljörerna kommer från dessa län: Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Värmland, Dalarna, Uppsala, Västra Götaland, Kalmar, Jönköping och Skåne.

Här är alla 23 medaljörer: https://www.lrf.se/nyheter/lrf-mjolks-guldmedaljorer-for-2023/

Möt fyra av medaljörerna

Jan Johansson, Degeberga, Skåne: Att producera mat borde vara ett framtidsyrke

Lars och Monika Eriksson, Boden: Mjölkgårdar ger öppna landskap och plogade vägar

Carl Harry och Johanna Tell, Varnhem: "Det är ett roligt och intressant jobb"

Therese och Magnus Addén, Öland: "Mjölkgårdarna är en viktig del av beredskapen"

Fakta: Medaljutdelningsceremonin

Tid: Måndagen den 15 april, klockan 11.00.
Den som inte kan medverka får sin medalj av sin mejeriförening vid ett senare tillfälle.

Plats: Kungl. Slottet, Stockholm.

Bilder: LRFs pressrum Pressmaterial | Lantbrukarnas Riksförbund (tt.se)

Guldmedaljen: LRF Mjölks guldmedalj är den högsta utmärkelse som delas ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är minst 23 års leverans av mjölk av högsta kvalitet. Sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från Sveriges Kungahus. Årets 23 guldmedaljgårdar har allt från 14 till 200 kor och pristagarna är mellan 44 och 80 år. 1 av gårdarna är ekologisk. 9 av 23 guldmedaljörer har robotmjölkning. Läs mer på Guldmedaljen - LRF

Mjölkproduktion i Sverige: Sverige har idag cirka 3 000 mjölkföretag. Läs mer: Svensk mjölk i siffror - Lantbrukarnas Riksförbund (lrf.se)

För mera information, kontakta Johan Sjöblom, kommunikationsansvarig, LRF Mjölk, 070-951 44 70 eller LRF pressavdelning 010-184 40 70.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/

Oskar Magnusson ny chef för Näringspolitisk analys på LRF8.5.2024 11:32:59 CEST | Pressmeddelande

Oskar Magnusson tillträder som ny chef för enheten Näringspolitisk analys. Oskar har lång politisk erfarenhet både på nationell nivå som europeisk nivå, bland annat som statssekreterare för den tidigare landsbygdsministern Anna-Caren Sätherberg, olika roller i Regeringskansliet samt från Europaparlamentet. Närmast kommer Oskar från en tjänst som Director på Paues Åberg Communications.