Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
SI har undersökt hur Sverige uppfattas av allmänheten i ett antal länder i Mellanöstern, Nordafrika, Asien och Turkiet, hur medierapporteringen om Sverige varit och i vilken grad den har påverkat uppfattningen, samt hur svenska näringslivsrepresentanter i dessa länder upplevt det gångna året.
- 2023 var ett år då händelser i Sverige fick stor internationell uppmärksamhet och allvarliga säkerhetsmässiga konsekvenser. Påverkan på bilden av Sverige har dock varit mindre omfattande än befarat, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för SI.
Studien visar att:
- medierapporteringen om Sverige har varit kritisk och mycket omfattande. En av tre av de tillfrågade har tagit del av information om koranbränningar samt en av fem har tagit del av budskapen kopplade till påverkanskampanjen mot LVU
- händelserna har haft en begränsad påverkan på svenska företag i regionen
- en majoritet i länderna är positivt eller neutralt inställda till Sverige
- uppfattningen är mer negativ än i andra länder som SI har studerat
- den enskilda individens erfarenhet av Sverige och världen i stort, grundläggande värderingar och individuella drivkrafter är avgörande för dennes syn på Sverige.
Erfarenhet av Sverige bygger motståndskraft
Trots en kritisk och omfattande medierapportering är en majoritet av de tillfrågade fortsatt positiv eller neutral till Sverige. Den negativa uppfattningen är begränsad till vissa länder, bland andra Saudiarabien, Iran, Irak och Pakistan. Endast en av tio av de totalt antal svarande uppger att de fått en försämrad och mer negativ bild av Sverige.
- Studien visar att erfarenhet av Sverige skapar motståndskraft mot en försämrad uppfattning om oss. Har en person egna positiva upplevelser som förknippas med Sverige är steget längre till att den ändrar uppfattning vid vilseledande eller negativa påståenden. Därför är det av stor vikt att vi fortsätter att främja och sprida kunskap om Sverige till allmänheten i regionen, säger Madeleine Sjöstedt.
För att kunna utveckla arbetet i den riktningen har SI tagit fram ett antal personas, eller persontyper, som baseras på bland annat attityd till Sverige, utbildningsnivå, värderingar och erfarenhet av Sverige. Dessa kan användas för att illustrera hur olika aspekter påverkar synen på Sverige, samt som underlag i utvecklingen av strategier för att öka kännedom om och förtroendet för Sverige i regionen.
Svenska företag viktiga företrädare för Sverige
Drygt hälften av de tillfrågade svenska företagen som intervjuats vittnar om att de varit oroliga för en negativ påverkan till följd av koranbränningarna och LVU-kampanjen. Rapporteringen har dock inte påverkat deras möjligheter att göra affärer på sikt.
Studien visar att det svenska varumärket står starkt och att svenska företag i de undersökta länderna har en viktig roll som bärare av svenska lösningar och värderingar, men den oroväckande utvecklingen i regionen innebär stora utmaningar för svenska aktörer.
Del ett av SI:s studie av Sverigebilden i Mellanöstern, Nordafrika, Asien och Turkiet släpptes i december 2023. Den belyser allmänhetens uppfattning om Sverige och går att läsa här.
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press OfficerSvenska institutet
Tel:08 410 186 72hanna.hessling@si.seBilder
Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum