SportExpressen sänder Svenska Parasportgalan

2023 var ett fantastiskt parasportår med bland annat VM i längdskidor och skidskytte på hemmaplan i Östersund. Nu har det blivit dags att utse Sveriges främsta, mest inspirerande och största förebilder inom svensk parasport. Den 3 maj sänds Svenska Parasportgalan live via SportExpressens kanaler.

Parasportgalan 2024

2023 var året då svenska superstjärnor föddes och historiska medaljer skördades.. Det är upplagt för starka känslor och massor med inspirerande ögonblick när idrottare, ledare och förebilder ska hyllas. Den 3 maj kl. 20.00 sänder Sport Expressen (länk, öppnas i nytt fönster) årets stjärnspäckade upplaga av Svenska Parasportgalan.

– Vi är väldigt stolta över vad våra idrottare, ledare och föreningar åstadkommer varje år. Svenska Parasportgalan är ett tillfälle för oss att hylla dessa fantastiska prestationer som inspirerar och motiverar framtidens paraidrottare. Vi är också glada över att i år kunna ge ännu fler chansen att inspireras av svensk parasport tillsammans med Sport Expressen, säger Bo Sköld, generalsekreterare för Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté.

Med stora internationella framgångar, mästerskap på hemmaplan och idrottare med starka berättelser har intresset för parasport ökat i Sverige.

–  Det är jätteroligt att vi kan vara med och visa när några av Sveriges främsta atleter prisas för sina insatser. På samma sätt som att idrotten ofta är på blodigt allvar osar den också av värme och glädje. Och det här är verkligen ett exempel på det sistnämnda! En perfekt komponent i Expressens innehållsmix, säger Pontus Weinemo, strategisk sportchef på Expressen.

Galan genomförs för åttonde året i rad. Och för tredje året arrangeras Svenska Parasportgalan i samarbete mellan Svenska Parasportförbundet och huvudsponsorn ATG.

– Svenska Parasportgalan bidrar till synlighet för en målgrupp som inte ofta syns men som förtjänar all uppmärksamhet. Som huvudsponsor är vi väldigt glada över att bidra till möjligheten att direktsända galan i en stark sportkanal. Det ger även parasportintresserade och familjemedlemmar som inte är på plats en möjlighet att ta del av festligheterna, säger Johanna Åberg, marknadschef ATG.

Den framgångsrika paraidrottaren och Virtus-VM medaljören Kristin Björfeldt kommer att leda Svenska Parasportgalan 2024 tillsammans med trav- och tv-profilen Per Skoglund.

Se hela galan - LIVE 20.00 – 3 maj – Svenska Parasportgalan 2024

Parasportgalan 2024

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.

Parasporten och Önas Prince vinnare när Paralympiatravet avgjordes4.5.2024 19:08:40 CEST | Pressmeddelande

På lördagen avgjordes Paralympiatravets final på Åby. I samband med loppet stod det klart att årets ekonomiska stöd från ATG® till parasporten blir 2 342 294 kronor. – Paralympiatravet är ett viktigt nav i samarbetet mellan ATG och Parasport Sverige och det känns fantastiskt roligt och betydelsefullt att kunna göra detta tillsammans. Ett sådant här bidrag betyder oerhört mycket och skapar möjligheter för våra paralympier att lyckas i kommande spel, säger Bo Sköld, generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté. Samarbetet mellan ATG och Parasport Sverige startade redan 1995. – För mig har vårt samarbete med parasporten utvecklats på ett utomordentligt sätt, inte minst dom senaste åren med Paralympiatravet och vår roll som producent och presentatör av Svenska Parasportgalan. Vi hoppas att uppmärksamheten gör att fler upptäcker parasporten samtidigt som vi vet att vårt ekonomiska stöd ger våra fantastiska idrottare bättre förutsättningar inför Paralympics, säger ATG:s vd Hasse Lor