Gymnastik- och idrottshögskolan

Elever på ishockeygymnasium är positiva till att bli mer aktiva i undervisningen

Dela

Doktorand Sara Ridderlund har i sin licentiatuppsats fokuserat på undervisning på ett ishockeygymnasium. Resultatet i studien visar att det finns goda möjligheter att förändra undervisningen från en lärarstyrd undervisning till en mer elevstyrd byggd på kommunikation.

Doktorand Sara Ridderlund har i sin licentiatuppsats fokuserat på undervisning på ett ishockeygymnasium. Resultatet i studien visar att det finns goda möjligheter att förändra undervisningen från en lärarstyrd undervisning till en mer elevstyrd byggd på kommunikation.

Syftet med studien var att undersöka hur undervisningsmetoder i gymnasieskolans idrott och hälsa, specialisering, med ishockey som vald idrott kan utvecklas. Deltagare i studien var elever på ett ishockeygymnasium där Sara Ridderlund arbetade. Samtal från lektionerna spelades in med mikrofon och Sara dokumenterade sina tankar om undervisningen i en reflektionsdagbok. Undervisningen har främst varit på is, men även i lärosal och platser för fysisk träning. Hon intervjuade eleverna innan och efter den observerade undervisningen.

– När tävlingsidrott får stå modell för undervisning i skolan, blir undervisningsmetoderna ofta lärarstyrda. Det innebär att lärare fattar beslut, styr och äger kommunikationen. Eleverna är mer vana vid att tränare blåser i visselpipan och startar undervisningen. Elevstyrd undervisning däremot, medför att de får prata med varandra och med läraren. Jag ville hellre bedriva undervisning där kommunikation är utgångspunkten, därför att jag som lärare vill förbättra min undervisning, säger Sara Ridderlund.

Resultaten i studien visar att det finns goda möjligheter att förändra undervisning, även inom en specialisering som ishockey där traditionen är lärarcentrerad undervisning.

– När jag planerar undervisningen utifrån att eleverna också ska bestämma, bjuder jag in dem till att kommunicera mer. Om jag som lärare fattar alla beslut, blir utrymmet för elevernas kommunikation minimal, säger Sara Ridderlund.

Det kom även fram i studien att det inte finns något motstånd bland eleverna mot att förändra undervisningen.

– Normer är föränderliga och genom att undervisa på ett mer varierat sätt finns även möjligheter att utveckla ett yrkesspråk inom undervisningen i idrott, avslutar Sara Ridderlund.

Titeln på uppsatsen är ”Undervisningstaktik på hal is. En självstudie om kommunikation och undervisningsmetoder i gymnasieskolans hockeyklassrum”.

För mer information kontakta:
Sara Ridderlund, doktorand, e-post: sara.ridderlund@swehockey.se tel: 070-445 04 26
Håkan Larsson, huvudhandledare GIH, e-post: hakan.larsson@gih.se tel: 08-120 538 28

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bild på Sara Ridderlund, licentiat på GIH
Bild på Sara Ridderlund, licentiat på GIH
Ladda ned bild

Om oss

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, prestationsutveckling, fysisk aktivitet och hälsa. GIH ligger centralt i Stockholm i nära anslutning till Stockholms Stadion och ett stort idrotts-och friluftsområde.

På GIH utbildas lärare i idrott och hälsa, tränare, hälsopedagoger, sport managers, idrottsvetare och forskare. GIH bedriver forskning inom idrottsvetenskap med fokus på ”människan i rörelse” samt är ett så kallat Riksidrottsuniversitet med goda möjligheter att kombinera studier med elitidrott.

Forskningen håller hög kvalitet, är samhällsrelevant och bedrivs ofta i nära samarbete med andra lärosäten och intressenter i samhället, på både nationell och internationell nivå. GIH har idag 160 medarbetare och cirka 1 400 studenter.

Följ Gymnastik- och idrottshögskolan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Gymnastik- och idrottshögskolan

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye