Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Almedalen: Läget, läget, läget – havsnära, centralt eller klimatsäkert?

Översvämningar, skogsbränder och kraftiga stormar gör att vi behöver tänka nytt kring hur vi bor och bygger. Tiden när det gick att undvika frågan om klimatanpassning av våra bostäder är över. Frågan är vem som bär ansvaret och hur klimatriskerna påverkar bostadspriser och svenskarnas flyttmönster?

Under Almedalsveckan arrangerar Länsförsäkringar Fastighetsförmedling ett seminarium om klimatförändringarnas effekt på bostadsmarknaden, "Läget, läget, läget - havsnära, centralt eller klimatsäkert?".

Kanske borde uttrycket ”läget, läget, läget” nu handla mindre om havsutsikt och närhet till kommunikationer och mer om risker för skred och översvämningar kring våra bostäder. Över hälften av landets villaägare bor i områden som är utsatta för klimatrisker. Det får konsekvenser för både enskilda hushåll och samhällets ekonomi. Regeringens strategi för klimatanpassning lägger stort ansvar på kommunerna, men även villaägare och bostadsrättsföreningar behöver agera.

Hur kommer klimatriskerna påverka värdet på våra bostäder framöver? Vilka frågor borde vi egentligen ställa till mäklaren? Och hur bygger vi klimatsäkra fastigheter? Detta och många andra frågeställningar diskuterar vi under ett panelsamtal i Almedalen den 27 juni. Där presenteras också de viktigaste insikterna från Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings nya rapport Det är dags att du ser om ditt hus, om klimatets påverkan på den svenska bostadsmarknaden. Läs mer om panelsamtalet.

Paneldeltagare:
Marcus Svanberg, VD, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Gert Wingårdh, arkitekt och grundare av Wingårdhs arkitekter
Caroline Szyber, rådgivare bostads-, bygg- och fastighetsfrågor, ordförande för CM-bolagen och vice ordförande Villaägarna
Frida Berry Eklund, medgrundare av Klimatkollen och EU Climate Pact Ambassador
Staffan Moberg, jurist med fokus på klimatfrågor, Svensk Försäkring

Tid: Torsdag 27 juni, 09:00-09:45
Plats: Strandvägen plats H550, Visby

Moderator: Björn Solfors

För mer information vänligen kontakta:
Per Sangrud, presschef
E-post: per.sangrud@lansfast.se

E-post: marcus.svanberg@lansfast.se

Webb: www.lansfast.se
Blogg: Bostadskoll
Facebook: Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Instagram: Länsfast Sverige

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Vi vill bidra till en rättvis och hållbar bostadsmarknad där fler kan byta bostad efter behov. De senaste tio åren har vi växt snabbast av alla landets fastighetsmäklare och är nu näst störst i branschen. Med 200 bobutiker och 1 000 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2023 förmedlade våra fastighetsmäklare cirka 22 700 objekt till ett försäljningsvärde av 58,6 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närvaron är viktig och tror att det är en av anledningarna till vi att sju av de senaste tio åren utsetts till mäklaren med Sveriges mest nöjda kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Hetare bostadsmarknad väntas i sommar5.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande

I maj steg bostadsrättspriserna med 1,6 procent och villapriserna med 1,2 procent. Även bostadsförsäljningarna ökar kraftigt – upp 18 procent för villor, 12 procent för bostadsrätter och 23 procent för fritidshus. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik, analyserade av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Nu väntas en temperaturökning på bostadsmarknaden under sommaren.

Ny kartläggning av klimatförändringarnas effekt på bostadsmarknaden visar: Naturskador på villor för 3,3 miljarder kronor på fem år27.5.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

50 000 svenska villor har de fem senaste åren har drabbats av så allvarliga naturskador, som översvämningar och bortblåsta tak, att de fått försäkringsersättning på sammanlagt 3,3 miljarder kronor. Det visar en ny sammanställning som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling baserad på data från Svensk Försäkring.

Ny kartläggning visar: Så mycket billigare blir bolånet när räntorna sjunker7.5.2024 06:23:00 CEST | Pressmeddelande

För en genomsnittlig ny villaägare med hög belåning och rörlig ränta sjunker bolånekostnaden med i snitt 900 kronor varje månad om räntan sänks med 0,5 procentenheter. För motsvarande villaägare i Stockholm skulle räntekostnaden sjunka med hela 1 700 kronor. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings nya kartläggning av räntor och bostadspriser runtom i landet.