Tilda Månsson representerar Sverige i OS i Paris

Idag kom beskedet att Tilda Månsson är Sveriges OS representant i triathlon i Paris 2024. Tilda som nyligen fyllde tjugo år har imponerat stort på tävlingsbanorna runt om i världen den senaste tiden.

– Det här känns ju jättebra såklart säger Tilda. Målet med säsongen var att bli uttagen till Paris, det har ju alltid varit min dröm att komma till ett OS.

Foto: Anders Modin

Tilda kommer troligen att vara den yngsta i hela startfältet på OS.

– Det är många som har några OS i ryggen och det är såklart en fördel för dem resonerar Tilda. Jag har varit ute på många tävlingar och det kommer att vara stor skillnad mot OS såklart men väl inne i racet så är det ju exakt samma som sak som om jag tävlar på världscupen så jag tror inte att det blir så stor skillnad. Jag kommer att göra mitt race.

Tilda tävlar i triathlon, olympisk distans dvs 1500 meter simning, 40 km cykling och 10 km löpning. Starten för damer går på morgonen, onsdag den 31 juli, då är vi många som kommer att heja på vår fantastiska unga talang när hon tävlar med Eiffeltornet som fond.

För tolv år sedan tog Lisa Nordén silver på OS i London i en rafflande final som vi alla minns. Nu är det Tildas tur att utmana eliten.