Bad och arkitektur med festival i Usedom

Kurorten Ahlbeck står i centrum när de tyska badorterna Ahlbeck, Heringsdorf och Bansin firar sin historiska badarkitektur med stort program från den 8 till 15 september 2024. På kvällarna kommer den stora piren med sin historiska byggnad och restaurangen Ahlbecker Hof att lysas upp med rörliga bilder. Den 280 meter långa Ahlbecker-piren är Tysklands äldsta pir och ett känt landmärke.

Piren i Ahlbeck på ön Usedom i Östersjön
Piren i Ahlbeck på ön Usedom i Östersjön @ GNTB/Francesco Carovillano
  • Redan första kvällen kommer gästerna efter evenemanget på utomhusscenen att guidas till dessa byggnader för att få höra om aktiviteterna och belysningen, berättar Kathrin Haufe, marknadschef för de tre orterna, som tillsammans går under namnet kejsarbadorterna.

• Kejsarbadorterna, en sammanslutning av Usedom-kommunerna Heringsdorf, Ahlbeck och Bansin, har Europas största samling av bevarad badarkitektur, betonar experten Dr. Karin Lehmann.

Husen ligger längs Europas längsta havspromenad, som sträcker sig 12,5 kilometer från Bansin till Świnoujście, tidigare Swinemünde. Namnet kejsarbadorter kommer från den tid då de tyska kejsarna reste hit eftersom de uppskattade sandstränderna och den lugna miljön på ön Usedom.

• Kejsarbadorternas romantiska, klassiska arkitektur kommer under denna vecka att belysas från alla håll, sammanfattade Haufe informationen om veckan som tillägnas badarkitekturen.

Hon nämnde föreläsningar, filmer, guidade turer, vandringar, musikkvällar samt ljusinstallationer och vindinstallationer. Dessutom erbjuds guidade turer till de många unika villorna i Ahlbeck.

• Badarkitektur är en mix av olika stilar, förklarade Haufe. De dåtida byggmästarna tog med sig intryck från sina resor och förverkligade dem sedan i sina sommarresidens på Usedom.

Dessa hus kan inte klassificeras som en specifik riktning. De utmärker sig snarare genom olika stilistiska element från tidigare epoker, såsom kolonner, burspråk, balustrader eller fristående trappor. På fasaderna finns ofta motiv från maritim miljö, men även från växtvärlden. Ett särskilt exempel på badarkitektur på Usedom är Bergstraße i grannorten Bansin.

• Här finns den tätaste bebyggelsen med badarkitekturvillor i Mecklenburg-Vorpommern, sade Haufe. Det speciella med denna spektakulära gata är att invånarna, även från den andra husraden, har fri utsikt över Östersjön, eftersom husen är byggda med förskjutning.

Till gruppen av hus i badarkitekturens stil hör även det nyligen moderniserade Strandhotel Ostende. Strandvillan byggdes 1902 av Ahlbeck-snickaren Friedrich Grünberg direkt vid stranden och har idag 30 rum, ett spa- och fitnessområde samt ett kök som serverar rätter med maritim prägel.

• Byggherrarna var ofta förmögna berlinare, vilka sökte frisk luft och byggde sina sommarresidens på ön. Runt 1876, när järnvägen mellan Berlin och Świnoujście öppnades, utvecklades Usedom till "berlinarnas badkar", berättade Haufe. Idag tar sig svenska resenärer enkelt till Usedom tack vare färjan mellan Trelleborg och Świnoujście.

På den milslånga stranden är det alltid något på gång; volleyboll, yoga, ”forskningsskola” för yngre, biovisning, konserter eller varför inte testa ”silent disco” eller ”glow volleyboll”? Mellan den 22 september och 12 oktober pågår även Usedoms musikfestival, med fokus på klassisk musik och jazz, i år med gästmusiker från Polen.

Mer information: kaiserbaeder-auf-usedom.de/baederarchitektur

Det klassiska hotellet Ahlbecker Hof

Hemliga tavernor i Franken och andra kulinariska guldkorn i Tyskland15.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förr i tiden tömde man lador, vardagsrum eller till och med privata sovrum för att under en begränsad tid servera gästerna sina egna viner och genuin husmanskost. Idag är vinområdenas sk ”Heckenwirtschaften” en säsongsbetonad höjdpunkt för alla som gillar genuina upplevelser. Det bayerska vinområdet Franken bjuder på lysande exempel, just när det kommer till Heckenwirtschaften.