Sabina Lindström ny HR-chef på Aftonbladet
Sabina Lindström rekryteras som ny HR-chef på Aftonbladet. Hon kommer närmast från rollen som Chief Human Resources Officer på Wise Group.
– Med Sabina får vi in en stark kraft med värdefulla erfarenheter från både tech- och mediebranschen. Det blir viktigt framåt, inte minst i vårt arbete att göra Aftonbladet till Sveriges mest attraktiva mediearbetsplats, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.
Sabina Lindström har ett imponerande CV från flera tunga HR-roller inom tech och media.
Mellan 2009 och 2020 arbetade hon som HR- och kommunikationsdirektör på Egmont Publishing SE, och på senare år i rollen som CHRO, först på Zmarta Group, senare på Wise Group. Men Sabina Lindström är heller ingen nykomling på Aftonbladet. Mellan 2006 och 2009 arbetade hon med strategiska HR-projekt i Aftonbladets HR-team.
– Det är fantastiskt roligt att få komma tillbaka till det som jag känner som Sveriges mest dynamiska och spännande mediearbetsplats. Det ska också bli väldigt fint att kunna bidra in med alla de erfarenheter jag har med mig från åren på Egmont, Zmarta och Wise, säger Sabina Lindström.
I juni blev Aftonbladet en del av den nya mediekoncernen Schibsted Media, ett dedikerat mediebolag, som öppnar nya möjligheter att utveckla journalistiken – och nya möjligheter till samarbeten på tvärs i organisationen.
– Sabina Lindström kommer in med viktig transformationskompetens i vår nya organisation, både när det gäller att stärka befintlig verksamhet, men också i arbetet med att utveckla och bygga nytt framåt, säger Lennart Augustsson, SVP People & Culture på Schibsted Media.
Sabina Lindström tillträder omgående och tar samtidigt plats i Aftonbladets ledningsgrupp.
– Hon blir en väldigt viktig spelare när vi ska bygga Aftonbladet ännu starkare, att vi har rätt kompetens hos oss och fortsätter att bygga och utveckla våra medarbetare blir avgörande för att vi ska nå våra högt uppsatta mål, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.
Sabina Lindström efterträder Martina Ehn som går in i en ny koncernövergripande roll i Schibsted Media, som Head of Business Solutions & Payroll Sweden.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, publisher. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Disney+ ingår medieavtal med Sportbladet17.9.2024 10:09:56 CEST | Pressmeddelande
Disney+ och Sportbladet inleder ett samarbete för att ytterligare höja upplevelsen kring den kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Matcherna kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ i Sverige från och med den 25 september. Sportbladet får därmed rätt att visa korta klipp från båda turneringarna.
SvD ökar digitala annonsintäkter – stark tillväxt för ljud17.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets digitala annonsaffär sticker ut med en ovanligt stark tillväxt, de digitala intäkterna ökar med nio procent. Den positiva utvecklingen förklaras av ett ökat digitalt annonslager och att format och prissättning optimerats utifrån lönsamhet och efterfrågan. Satsningen på podcast och ljud visar dessutom en fantastisk tillväxttakt.
Stark start för Hockeymorgon – i nytt format och nyförvärv5.9.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Hockeymorgon lanserades som format på Sportbladet förra året, med livesänd video och podd ett par gånger i veckan under hockeysäsongen. I höst fördjupar Sportbladet samarbetet och partnerskapet med produktionsbolaget Dobb 2.0 och vidareutvecklar konceptet inför premiären av SHL och Hockeyallsvenskan. Måndagens premiär hade 291 000 startade videoströmmar.
Här är SvD:s nya grävredaktion27.8.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet startar en ny permanent avdelning för undersökande journalistik, ledd av den prisbelönta grävchefen Anna Tiberg. Till en början består teamet av tre erfarna grävreportrar och en dataanalytiker. Samtidigt kommer medarbetare från andra avdelningar att fortsätta ansluta till grävredaktionens olika projekt.
Nu öppnar Unga Journalistpriset för nya tävlande19.8.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
10 000 kronor i prispengar. Och texten publicerad i Nordens största dagstidning. Det är priset till den som vinner Unga Journalistpriset – Aftonbladet, Mobile Stories och Mediekompass gemensamma satsning för att lyfta fram ungas perspektiv i journalistiken. Nu öppnar årets tävling.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum