Sabina Lindström ny HR-chef på Aftonbladet
Sabina Lindström rekryteras som ny HR-chef på Aftonbladet. Hon kommer närmast från rollen som Chief Human Resources Officer på Wise Group.
– Med Sabina får vi in en stark kraft med värdefulla erfarenheter från både tech- och mediebranschen. Det blir viktigt framåt, inte minst i vårt arbete att göra Aftonbladet till Sveriges mest attraktiva mediearbetsplats, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.

Sabina Lindström har ett imponerande CV från flera tunga HR-roller inom tech och media.
Mellan 2009 och 2020 arbetade hon som HR- och kommunikationsdirektör på Egmont Publishing SE, och på senare år i rollen som CHRO, först på Zmarta Group, senare på Wise Group. Men Sabina Lindström är heller ingen nykomling på Aftonbladet. Mellan 2006 och 2009 arbetade hon med strategiska HR-projekt i Aftonbladets HR-team.
– Det är fantastiskt roligt att få komma tillbaka till det som jag känner som Sveriges mest dynamiska och spännande mediearbetsplats. Det ska också bli väldigt fint att kunna bidra in med alla de erfarenheter jag har med mig från åren på Egmont, Zmarta och Wise, säger Sabina Lindström.
I juni blev Aftonbladet en del av den nya mediekoncernen Schibsted Media, ett dedikerat mediebolag, som öppnar nya möjligheter att utveckla journalistiken – och nya möjligheter till samarbeten på tvärs i organisationen.
– Sabina Lindström kommer in med viktig transformationskompetens i vår nya organisation, både när det gäller att stärka befintlig verksamhet, men också i arbetet med att utveckla och bygga nytt framåt, säger Lennart Augustsson, SVP People & Culture på Schibsted Media.
Sabina Lindström tillträder omgående och tar samtidigt plats i Aftonbladets ledningsgrupp.
– Hon blir en väldigt viktig spelare när vi ska bygga Aftonbladet ännu starkare, att vi har rätt kompetens hos oss och fortsätter att bygga och utveckla våra medarbetare blir avgörande för att vi ska nå våra högt uppsatta mål, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.
Sabina Lindström efterträder Martina Ehn som går in i en ny koncernövergripande roll i Schibsted Media, som Head of Business Solutions & Payroll Sweden.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, publisher. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Schibsted Media blir Schibsted igen12.5.2025 09:01:00 CEST | Pressmeddelande
Idag blir Schibsted Media åter Schibsted när mediekoncernen blir ensam ägare till namnet. Skiftet blir naturligt när börsnoterade Schibsted Marketplaces formellt byter namn till Vend och blir ett renodlat nordiskt marknadsplatsbolag.
Kvinnors innersta frågor på Facebook får svar i nytt program8.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Porrhemligheter, ligglistor och utseendehat. I slutna Facebookgrupper för kvinnor utbyts råd och hemligheter. Nu ska pikanta problem och kluriga frågor få svar i Aftonbladets videosatsning ”Rådet”.
Aftonbladet lanserar ny AI-nyhetstjänst – på 50 språk5.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet tar ännu ett stort kliv mot framtidens nyhetskonsumtion och lanserar nu "Hej Aftonbladet", en AI-baserad chattjänst som gör det enklare än någonsin att hitta, förstå och utforska nyheter. På 50 olika språk.
Så samlar SvD gräv, reportage, ljud och kultur i nya navet Berättande5.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
När Svenska Dagbladet idag implementerar en ny organisation – Nya SvD – finns ett starkt fokus på berättande journalistik. En viktig del i den nya organisationen är navet Berättande, där gräv, reportage, ljud och kultur samlas för att utveckla framtidens journalistiska berättande.
SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav22.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum