50 framgångsrika kvinnor i ny Grej of the Day

Prisbelönta succén Grej of the Day är tillbaka med spännande mikrolektioner om framgångsrika kvinnor.

Det är sex år sedan Umeå-läraren Micke Hermansson fick idén att inleda varje skoldag i sin mellanstadieklass med en 10-minuterslektion om en spännande person eller händelse. Grej of the Day blev namnet och konceptet har sedan dess blivit en succé bland både lärare och elever över hela Sverige.

Nu kommer den tredje boken i serien, med fokus på framgångsrika kvinnor från hela världen - från Elsa Beskow till Beyoncé. I materialet ingår 50 nya förberedda mikrolektioner med frågor och intressanta fakta, plus några bonuslektioner med favoriter i repris från tidigare böcker. Författaren Micke Hermansson förklarar tankarna bakom den nya boken.

Hur fick du idén till Grej of the Day Framgångsrika kvinnor?
Redan när jag skrev den första boken sa min dotter Tuva att det vore ”coolt” med bara kvinnor. Samtidigt visar undersökningar att män är klart överrepresenterade i svenska läromedel. När jag själv pluggade allmänkunskap för att vara med i Postkodmiljonären på TV lärde jag mig väldigt mycket om män och väldigt lite om kvinnor. Mer fokus på framgångsrika kvinnor behövs verkligen.

Hur har du valt ut vilka kvinnor som ska finnas med?
Jag och förlaget har försökt få en så stor bredd som möjligt från många olika kunskapsområden och tidsperioder i historien. Men framförallt vill jag ha bra berättelser, gärna både dramatiska och roliga.

Grej of the Day har ju blivit en jätteframgång i Sverige och nu även i Finland. Vad är grejen?
Många skolbarn kommer hem och svarar på frågan om vad de lärt sig i skolan med ”inget särskilt”. Jag tänkte att en tydlig sak om dagen vore bättre än inget särskilt. Tanken med Grej of the Day är att uppmuntra allmänbildning och förmedla fakta genom riktigt intressanta historier. Som att lära sig flyghistoria genom berättelsen om Amelia Earhart till exempel. Barnen tycker det är jätteroligt. ”Det känns inte ens som skola” brukar mina elever säga.

Om Grej of the Day
Micke Hermansson är mellanstadielärare och har använt mikrolektionerna Grej of the Day sedan hösten 2009. Mikrolektionerna pågår under 8-10 minuter och sätter tonen för dagen. Lektionerna ska skapa lust och inspiration genom intressant och spännande innehåll. Arbetsmetoden används idag av lärare i hela landet och har spridit sig även till de nordiska grannländerna. Grej of the Day har också en av landets största Facebook-grupper inom pedagogik, där medlemmarna delar med sig av kunskaper, planeringar och material. Micke Hermansson utsågs av Handelskammarens till Sveriges Bästa Lärare 2015. Priset delas ut årligen till lärare med särskilt god pedagogik.

Grej of the Day Framgångsrika kvinnor finns nu i bokhandeln samt på studentlitteratur.se, där man även kan prova på det digitala materialet.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.