7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.

Foto: Eric Josjö

Allra bäst bokat är det till Turkiet och Cypern, dit det endast finns ströplatser kvar. Störst chans att komma iväg under höstlovet har man till Gran Canaria och Teneriffa, dit också utbudet är som störst.

- Vi ser fram emot att få hälsa våra gäster välkomna ombord under höstlovet och vi ser redan nu att många är ute i god tid med att säkra sin höstlovsresa. Än så länge finns det resor kvar, särskilt om man kan vara lite flexibel med avresedag och resmål, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

I Karibien kan Ving erbjuda höstlovsresor till Aruba med en reslängd på 11 dagar och till Phuket i Thailand resor på 13 dagar. Det är reslängder som passar många som reser med barn. Många barnfamiljer väljer också att besöka en storstad på höstlovet. London är allra populärast men även städer på lite närmare håll som exempelvis Riga, lockar och dessutom till mycket rimliga priser.

Ving flyger till Gran Canaria från 15 flygplatser runtom i Sverige samt från Köpenhamn. Från åtta av flygplatserna med Thomas Cook Airlines Scandinavia som var ett av de första flygbolagen i världen att bli ISO 14001-certifierat, och har de senaste 15 åren minskat bränsleförbrukningen med över 20 procent och fortsätter därmed minska de klimatpåverkande utsläppen.

För bilder och ytterligare information kontakta: Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, tel 0709 513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Foto: Eric Josjö
Maspalomasöknen, Gran Canaria Foto: Anna Bengtsdotter

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.