9 av 10 svenskar har någon gång semestrat i Grekland

Så många som 9 av 10 svenskar har någon gång besökt Grekland på sin semester och hela 92 procent kan tänka sig att återvända. Det visar Vings resepanel där 23 025 svenskar svarat på frågor om Grekland.

Skiathos. Fotograf Ian Barr, Ving

Grekland är populärt bland både familjer, par och ungdomar. Landet erbjuder stor variation av resmål, allt från små pittoreska öar till vackra miljöer på fastlandet.

- Grekland är en av våra populäraste sommardestinationer och det är lätt att förstå varför. Våra gäster har alltid uppskattat Greklands turkosa vatten och variationen bland resmålen. Därför är det också extra roligt att vi inför sommaren utökat vårt utbud med resor till Olympiska rivieran, säger Anna Hagberg, tf. Informationschef, Ving.

Så många svenskar har semestrat i Grekland
Ja                                                      91 procent
Nej                                                     9 procent

Om ja, hur många gånger har du semestrat i Grekland?
En gång                                             13 procent
2 – 3 gånger                                      27 procent
4 – 5 gånger                                      23 procent
6 gånger eller fler                              37 procent

9 av 10 (92 procent) vill resa tillbaka till Grekland på semester medan 6 procent är osäkra på om de vill resa tillbaka. Endast två procent uppger att de inte vill återvända till Grekland.

Svenskarna föredrar de stora grekiska öarna (flera svarsalternativ möjliga)
På frågan vilket typ av grekiskt resmål man föredrar svarar fler än 6 av 10 (67 procent) att de föredrar stora grekiska öar som Kreta och Rhodos där det finns mycket att se och göra. 48 procent föredrar mindre öar som Skiathos, Lesbos, Thassos och Skopelos. Andra vill till fastlandet och uppleva bland annat Olympiska rivieran (8 procent), och 5 procent av respondenterna föredrar storstäder som Aten och Thessaloniki.

Prisexempel: En vecka på hotell Rita Suites (VVVV) på Chaniakusten, Platanias, Kreta. Avresa den 19 april 2018 från Arlanda Airport. Boende i tvårumslägenhet exklusive måltider. Från 2 975 kronor per person.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 23 025 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 12/1–19/1, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder: Besök gärna Vings bildbank https://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta:
Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel 0709-513158 eller anna.hagberg@ving.se

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.