Aftonbladet inleder året med flera nya rekord
Aldrig förr har Aftonbladet haft så många sidvisningar per unik besökare som under årets första vecka. I genomsnitt besökte varje individ 10,9 sidor varje dag.
Det är ett historiskt rekord och ett läsarengagemang som saknar motstycke. Siffran 10,9 är viktig eftersom redaktionen jobbat hårt för att läsarna ska bli mer lojala och läsa mer när de besöker Aftonbladet.
Engagemanget syns i fler rekord – fler än någonsin tidigare valde aktivt att titta på video på Aftonbladet. Med ett snitt på över två miljoner (2 073 412) startade videoströmmar med reklam per dag slog Aftonbladet nytt rekord för videotittandet.
Rekorden kommer samtidigt som en större andel av Aftonbladets innehåll blivit betalinnehåll. Räckviddsaffären och prenumerationsaffären tycks dock inte konkurrera ut varandra, eftersom även Aftonbladet Plus slagit rekord. Torsdagen den 3 januari hade Aftonbladet Plus 331 775 sidvisningar, en tidigare oöverträffad siffra.
– Vi har under det senaste halvåret ställt om hur vi jobbar, och alla arbetar nu tajtare ihop på hela redaktionen. Det är ett modernare arbetssätt med fokus på att alla kompetenser används på rätt sätt som nu visar resultat, säger redaktionschef Michael Poromaa.
Det stora engagemanget från läsarna under jul- och nyårsveckorna gäller inte endast journalistiken. Också betaltjänsten Viktklubb har noterat ett rekordhögt engagemang. Viktklubb fick 2 700 nya medlemmar mellan den 25 december och 2 januari. Det är 30 procent fler än under samma period ett år tidigare.
– Vi har alltid högt tryck på Viktklubb kring jul och nyår, men det vi ser i år är helt exceptionellt. Viktklubb är bredare än någonsin, med fokus inte bara på viktnedgång utan också på hälsa, träning och att äta rätt. Här finns ett behov av seriös vägledning och där spelar Viktklubb en stor roll, säger Åsa van der Vliet, chef för Viktklubb.
Också när det gäller SEO-trafik och läsning av texter producerade av Aftonbladets nya textrobot inleder Aftonbladet 2019 med rekordsiffror.
– Det är ingen slump att Aftonbladet går oerhört starkt in i 2019. Vi har jobbat hårt och fokuserat med journalistiken och affärsutveckling under året som gått och det ger resultat. Rekorden är bevis på att Aftonbladet nu bygger en ännu starkare position på marknaden. Det är otroligt kul att se att vi får sådan respons från våra användare och kunder, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lena K Samuelsson, Publisher. Tel: 08-725 20 00. E-post: lenak.samuelsson@aftonbladet.se.
Michael Poromaa, redaktionschef. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se.
Åsa van der Vliet, chef Viktklubb. Tel: 072-503 32 44. E-post: asa.vandervliet@viktklubb.se.
Eric Rosén, Associate Editor, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum