Aftonbladet inleder året med flera nya rekord

Rekordhögt engagemang. Rekordhög videotittning. Rekordhög läsning. Rekordmånga nya kunder. Så börjar Aftonbladet 2019.

Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd, Aftonbladet. Foto: Magnus Wennman

Aldrig förr har Aftonbladet haft så många sidvisningar per unik besökare som under årets första vecka. I genomsnitt besökte varje individ 10,9 sidor varje dag.

Det är ett historiskt rekord och ett läsarengagemang som saknar motstycke. Siffran 10,9 är viktig eftersom redaktionen jobbat hårt för att läsarna ska bli mer lojala och läsa mer när de besöker Aftonbladet.

Engagemanget syns i fler rekord – fler än någonsin tidigare valde aktivt att titta på video på Aftonbladet. Med ett snitt på över två miljoner (2 073 412) startade videoströmmar med reklam per dag slog Aftonbladet nytt rekord för videotittandet.

Rekorden kommer samtidigt som en större andel av Aftonbladets innehåll blivit betalinnehåll. Räckviddsaffären och prenumerationsaffären tycks dock inte konkurrera ut varandra, eftersom även Aftonbladet Plus slagit rekord. Torsdagen den 3 januari hade Aftonbladet Plus 331 775 sidvisningar, en tidigare oöverträffad siffra.

– Vi har under det senaste halvåret ställt om hur vi jobbar, och alla arbetar nu tajtare ihop på hela redaktionen. Det är ett modernare arbetssätt med fokus på att alla kompetenser används på rätt sätt som nu visar resultat, säger redaktionschef Michael Poromaa.

Det stora engagemanget från läsarna under jul- och nyårsveckorna gäller inte endast journalistiken. Också betaltjänsten Viktklubb har noterat ett rekordhögt engagemang. Viktklubb fick 2 700 nya medlemmar mellan den 25 december och 2 januari. Det är 30 procent fler än under samma period ett år tidigare.

– Vi har alltid högt tryck på Viktklubb kring jul och nyår, men det vi ser i år är helt exceptionellt. Viktklubb är bredare än någonsin, med fokus inte bara på viktnedgång utan också på hälsa, träning och att äta rätt. Här finns ett behov av seriös vägledning och där spelar Viktklubb en stor roll, säger Åsa van der Vliet, chef för Viktklubb.

Också när det gäller SEO-trafik och läsning av texter producerade av Aftonbladets nya textrobot inleder Aftonbladet 2019 med rekordsiffror.

– Det är ingen slump att Aftonbladet går oerhört starkt in i 2019. Vi har jobbat hårt och fokuserat med journalistiken och affärsutveckling under året som gått och det ger resultat. Rekorden är bevis på att Aftonbladet nu bygger en ännu starkare position på marknaden. Det är otroligt kul att se att vi får sådan respons från våra användare och kunder, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Lena K Samuelsson, Publisher. Tel: 08-725 20 00. E-post: lenak.samuelsson@aftonbladet.se.
Michael Poromaa, redaktionschef. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se.
Åsa van der Vliet, chef Viktklubb. Tel: 072-503 32 44. E-post: asa.vandervliet@viktklubb.se.
Eric Rosén, Associate Editor, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.

Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd, Aftonbladet. Foto: Magnus Wennman
Åsa van der Vliet, chef Viktklubb. Foto: Magnus Wennman
Michael Poromaa, redaktionschef, Aftonbladet. Foto: Lotte Fernvall

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Aftonbladet och Inizio fördjupar samarbetet14.3.2019 08:15:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet och Inizio utvecklar nu samarbetet kring Schibsted/Inizios opinionspanel. Upplägget ger möjligheter till en modernare layout och bättre känsla när man svarar på undersökningarna. Dessutom breddas möjligheterna när det gäller vilka typer av undersökningar paneldeltagarna får svara på. ”Vi ser stora möjligheter att utveckla panelen, skapa nya intäkter – och nya insikter”, säger Karin Nelsson, senior rådgivare och partner, Inizio.

Schibsted Brand Studio stärker upp med två helt nya tjänster12.3.2019 14:52:35 CETPressmeddelande

För att vässa erbjudandet mot marknaden och fortsätta skapa prisvinnande innehåll stärker Schibsted Brand Studio nu upp verksamheten och tillsätter två helt nya tjänster. "Vi har lagt ett mycket framgångsrikt 2018 bakom oss och vill självklart fortsätta vara bäst. Därför känns de nya tjänsterna helt rätt för vår fortsatta framgång", säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio & Insight.