Aftonbladet och Expressen kommer ut tidigare i butik
För att förlänga exponeringstiden av kvällstidningarna i butikerna kommer Aftonbladet och Expressen under året att börja samdistribuera tidningarna med koncernernas morgontidningar.

Både Expressens och Aftonbladets läsare och återförsäljare har länge efterfrågat att tidningarna kommer ut tidigare i butik. Det är en utveckling som stärkts under pandemin.
För att svara mot de nya önskemålen lägger tidningarna under året därför om sin distribution. I stället för att ha två flöden av bilar som kör liknande sträckor varje natt, med först morgontidningar sedan kvällstidningar, går kvällstidningarna nu över till att nyttja morgontidningarnas distributionsnät. Det innebär att tidningarna kommer finnas att köpa hos omkring 6 500 återförsäljare runt om i landet redan när butikerna öppnar.
Förändringen innebär både en kostnadsbesparing och en förbättring för miljön.
En följd av samdistribueringen med morgontidningarna är också tidigare lämning till tryckerierna.
– Den snabba nyhetsförmedlingen sker i dag online, medan den tryckta tidningen ger läsarna fördjupning i nyhetsflödet. Minskade kostnader för distribution ger oss ökade möjligheter att satsa på journalistiken, säger Klas Granström, chefredaktör på Expressen och affärsområdeschef för Expressen Lifestyle.
Konsekvensen av samåkningen blir kraftigt minskade koldioxidutsläpp, när belastningen på miljön minskas med omkring 3 000 mil per dygn, ungefär en miljon mil om året.
Redan i dag distribueras Aftonbladet och Expressen i ett gemensamt transportnät. Beslutet att samdistribuera med morgontidningarna är gemensamt och har fattats av respektive tidningsledning.
– Det här är en bra förändring för våra tidningar, våra läsare och miljön, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print.
Beslutet inkluderar också Expressens editioner GT och Kvällsposten.
Nyckelord
Kontakter
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klas Granström, chefredaktör Expressen och affärsområdeschef Expressen Lifestyle. E-post: klas.granstrom@expressen.se
Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print, Schibsted. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se
Bilder


Om
Expressen är ett ledande mediehus i alla kanaler. Med redaktioner i Stockholm, Göteborg och Malmö rapporterar vi dygnet runt i mobil, sajt, tv, sociala medier och den tryckta tidningen.
Vår prisbelönta journalistik roar, oroar och förargar. Precis som den har gjort sedan starten 1944.
Följ Expressen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Expressen
Expressen rekryterar Helena Gissén från TV41.3.2021 09:00:02 CET | Pressmeddelande
Expressen förstärker politikredaktionen med reportern och kommentatorn Helena Gissén.
EXPRESSEN DELAR UT MUSIKPRIS26.2.2021 17:30:00 CET | Pressmeddelande
Denna vecka delas Expressens fem kulturpriser ut, ett om dagen i Expressen TV med Daniel Sjölin som programledare.
EXPRESSEN DELAR UT PRIS FÖR GOD KULTURJOURNALISTIK25.2.2021 17:30:00 CET | Pressmeddelande
Denna vecka delas Expressens fem kulturpriser ut, ett om dagen i Expressen TV med Daniel Sjölin som programledare.
EXPRESSEN DELAR UT PRIS FÖR BÄSTA BARNKULTUR24.2.2021 17:30:00 CET | Pressmeddelande
Denna vecka delas Expressens fem kulturpriser ut, ett om dagen i Expressen TV med Daniel Sjölin som programledare.
EXPRESSEN DELAR UT SATIRPRIS23.2.2021 17:30:00 CET | Pressmeddelande
Denna vecka delas Expressens fem kulturpriser ut, ett om dagen i Expressen TV med Daniel Sjölin som programledare.
EXPRESSEN DELAR UT TEATERPRIS22.2.2021 17:30:00 CET | Pressmeddelande
Denna vecka delas Expressens fem kulturpriser ut, ett om dagen i Expressen TV med Daniel Sjölin som programledare.
Kraftig resultatförbättring för Expressen Lifestyle4.2.2021 11:33:38 CET | Pressmeddelande
Affärsområdet Expressen Lifestyle gör en vinst på 45 miljoner kronor för helåret 2020. Bakom resultatet ligger offensiv nyhetsjournalistik som lockat rekordpublik, uppskattade livsstilsmagasin som stärkt prenumerationsaffären och en annonsförsäljning som överpresterat mot marknaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum