Aftonbladet Plus tar nästa steg in i framtiden

I dag lanserar Aftonbladet nya Plus. Efter 15 framgångsrika år får Aftonbladet Plus stärkt identitet, nytt innehåll, nya erbjudanden – och ny logga. ”Vi har lyssnat på våra användare och utvecklat Plus. Nu tar vi nästa steg. Vi är övertygade om att det här är vägen som ska ta den digitala prenumerationstjänsten in i framtiden”, säger Plus-chef Ted Kudinoff.

– Som marknadsledare är det viktigt att vi vågar och kan ta nya vägar, att vi utmanar oss själva och utvecklar erbjudandet till våra 250 000 Plus-kunder, säger Aftonbladets Plus-chef, Ted Kudinoff. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet

En ny logga. En ny Plus-sida. En tydligare exponering på Aftonbladets förstasida och en tydligare presentation av erbjudandet på Plus egen undersajt. Det är huvuddragen i den lansering av nya Aftonbladet Plus som rullar ut med start i dag, tisdag.

– Vi förbättrar och förenklar användarupplevelsen. Som marknadsledare är det viktigt att vi vågar och kan ta nya vägar, att vi utmanar oss själva och utvecklar erbjudandet till våra 250 000 Plus-kunder, säger Ted Kudinoff.

Nya Aftonbladet Plus har tagits fram tillsammans med läsarna, deras feedback är grunden för det som nu lanseras.

– Användarna har bland annat sagt att det varit svårt att hitta Plus-material. Därför har vi byggt en Plussida där vi presenterar innehållet på ett mer relevant sätt, säger Ted Kudinoff.

Fokus har lagts på:

• En ny identitet, genom en ny logotyp och nytt prefix.

• En förbättrad Plus-sida, där innehåll och erbjudande visas tydligare.

• Tydligare exponering av Plus-innehåll på Aftonbladets förstasida.

• Extra satsningar på de ämnen läsarna uppskattar mest: hockey, fotboll, krim, relationer, hälsa och tester.

• Fortsatt fokus på exklusiva livesädningar från galor och sportevenamang.

• Ett tydligare erbjudande med ett ”allt i ett” abonnemang.

Samtidigt som presentationen och visualiseringen av Plus görs om i grunden utvecklas Plus-erbjudandet. Utvecklingen går allt mer åt att det är en prenumerationstjänst våra användare vill ha, inte köp av enskilda artiklar. Aftonbladet inför därför flera valmöjligheter för prenumerationen. Läsarna kan välja mellan att prenumerera en vecka, en månad, tre månader eller ett år.

Lanseringen, som inleds i dag, beräknas vara fullt ute hos alla användare inom en vecka. Budskapet till läsarna är: ”Plussa upp dig”.

– Det här är första steget i ett långsiktigt arbete för att förnya hur Aftonbladet ska arbeta med sin digitala prenumerationstjänst i framtiden, säger Ted Kudinoff.

Ted Kudinoff, Plus-chef. Tel: 070-545 23 64. E-post: ted.kudinoff@aftonbladet.se

Logotyp, nya Aftonbladet Plus

Pontus Carlgren får nytt uppdrag – ska utveckla Aftonbladet Plus24.6.2019 16:30:00 CESTPressmeddelande

Sportbladets chef Pontus Carlgren får ett nytt uppdrag. Efter 22 år på Aftonbladet, varav fem som chef på Sportbladet, ska han hjälpa Aftonbladet Plus att utveckla den prenumererade journalistiken. Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Plus. En nyskapad roll och ett led i satsningen på att skapa ett ännu högre journalistiskt värde för de digitala prenumeranterna.