Aftonbladets Ebba Thornéus möter läsarna i nya USA-liven
Den 24 februari öppnade Aftonbladet liverapporteringen om corona-smittan. Sedan dess har den dagligen samlat en stor publik, oftast omkring en miljon besökare.
– Coronaliven har överträffat våra förväntningar många gånger om. Nu vill vi bygga vidare på den relation vi skapat med våra läsare och fortsätta satsa på inbjudande journalistik, säger Eric Rosén, biträdande redaktör och projektledare för Aftonbladets bevakning av USA-valet.
Tillsammans med bland annat nattreportrarna Johan Edgar och Hans Österman leder Ebba Thornéus i den nya liverapporteringen läsarna framåt, svarar på läsarnas frågor och berättar senaste nytt om presidentvalet i USA.
– Det kommer att bli svårt men också väldigt roligt och jag känner mig mycket ödmjuk inför uppdraget. Vi har otroligt engagerade läsare, som med sina viktiga frågor gör oss till en skarpare redaktion med innehåll som bättre motsvarar läsarnas förväntningar, säger hon.
USA-liven har redan smygstartat men växlar upp från och med måndag då Ebba Thornéus ägnar sig åt liverapporteringen på heltid.
– Vi ser ett starkt och växande intresse för valet hos våra läsare. Det är bara ett par veckor kvar till valdagen och mycket pekar på att dramatiken kommer att fortsätta även efter den 3 november. USA-liven med Ebba Thornéus kommer att hållas öppen så länge våra läsare behöver den, säger Eric Rosén.
Utöver USA-liven växlar Aftonbladet också upp övrig bevakning av USA-valet.
- I onsdags hade tv-programmet “Julia&Julia&USA” premiär, och nya avsnitt kommer hela vägen fram till valdagen.
- Nya podden “Trumpageddon”, som tar ett helt eget grepp på den amerikanska valrörelsen, hade premiär i början på oktober och har redan haft gäster som Carl Bildt, Amie Bramme Sey och Timbuktu.
- På plats i USA finns Emelie Svensson, Pontus Höök, Peter Kadhammar, Peter Wixtröm, Wolfgang Hansson, Jerker Ivarsson, Emma Lovén Svensson och Per Bjurman för att beskriva både de politiska skeenden som präglar valrörelsen och alla de människor som påverkas av politiken.
- I en nedräkning till valet skriver musikjournalisten Markus Larsson om tio låtar som berättar något om det amerikanska tillståndet, under vinjettten “Larssons sångbok”.
- På valdagen och under valnatten kulminerar bevakningen i en stor och direktsänd valvaka.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum