Schibsted

Aftonbladets Ebba Thornéus möter läsarna i nya USA-liven

Dela
På måndag drar Aftonbladet igång en ny liverapportering, nu med fokus på USA-valet. Reportern Ebba Thornéus kommer varje dag att svara på läsarnas frågor och ge snabba uppdateringar om valet. Satsningen är en del av Aftonbladets arbete för att stärka relationen till läsarna.
Aftonbladet öppnar ännu en livechatt med läsarna. Ebba Thornéus ger från måndag varje dag svar på läsarnas frågor och uppdaterar dem om presidentvalet i USA. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Aftonbladet öppnar ännu en livechatt med läsarna. Ebba Thornéus ger från måndag varje dag svar på läsarnas frågor och uppdaterar dem om presidentvalet i USA. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Den 24 februari öppnade Aftonbladet liverapporteringen om corona-smittan. Sedan dess har den dagligen samlat en stor publik, oftast omkring en miljon besökare.

– Coronaliven har överträffat våra förväntningar många gånger om. Nu vill vi bygga vidare på den relation vi skapat med våra läsare och fortsätta satsa på inbjudande journalistik, säger Eric Rosén, biträdande redaktör och projektledare för Aftonbladets bevakning av USA-valet.

Tillsammans med bland annat nattreportrarna Johan Edgar och Hans Österman leder Ebba Thornéus i den nya liverapporteringen läsarna framåt, svarar på läsarnas frågor och berättar senaste nytt om presidentvalet i USA. 

– Det kommer att bli svårt men också väldigt roligt och jag känner mig mycket ödmjuk inför uppdraget. Vi har otroligt engagerade läsare, som med sina viktiga frågor gör oss till en skarpare redaktion med innehåll som bättre motsvarar läsarnas förväntningar, säger hon.

USA-liven har redan smygstartat men växlar upp från och med måndag då Ebba Thornéus ägnar sig åt liverapporteringen på heltid. 

– Vi ser ett starkt och växande intresse för valet hos våra läsare. Det är bara ett par veckor kvar till valdagen och mycket pekar på att dramatiken kommer att fortsätta även efter den 3 november. USA-liven med Ebba Thornéus kommer att hållas öppen så länge våra läsare behöver den, säger Eric Rosén.

Utöver USA-liven växlar Aftonbladet också upp övrig bevakning av USA-valet.

  • I onsdags hade tv-programmet “Julia&Julia&USA” premiär, och nya avsnitt kommer hela vägen fram till valdagen.
  • Nya podden “Trumpageddon”, som tar ett helt eget grepp på den amerikanska valrörelsen, hade premiär i början på oktober och har redan haft gäster som Carl Bildt, Amie Bramme Sey och Timbuktu. 
  • På plats i USA finns Emelie Svensson, Pontus Höök, Peter Kadhammar, Peter Wixtröm, Wolfgang Hansson, Jerker Ivarsson, Emma Lovén Svensson och Per Bjurman för att beskriva både de politiska skeenden som präglar valrörelsen och alla de människor som påverkas av politiken. 
  • I en nedräkning till valet skriver musikjournalisten Markus Larsson om tio låtar som berättar något om det amerikanska tillståndet, under vinjettten “Larssons sångbok”.
  • På valdagen och under valnatten kulminerar bevakningen i en stor och direktsänd valvaka.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se

Kontakter

Bilder

Aftonbladet öppnar ännu en livechatt med läsarna. Ebba Thornéus ger från måndag varje dag svar på läsarnas frågor och uppdaterar dem om presidentvalet i USA. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Aftonbladet öppnar ännu en livechatt med läsarna. Ebba Thornéus ger från måndag varje dag svar på läsarnas frågor och uppdaterar dem om presidentvalet i USA. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye