Allsång på Skansen tillbaka utan restriktioner – här är årets datum och artister

I slutet av juni är det premiär för årets Allsång på Skansen från Sollidenscenen på Skansen. Sanna Nielsen är allsångsledare och idag kl 13.00 släpps förköpsbiljetter samtidigt som årets artister avslöjas.

Sanna Nielsen. Foto: Janne Danielsson / SVT

Den 28 juni är det premiär för årets Allsång på Skansen, för sjunde året i rad med Sanna Nielsen som allsångsledare. Idag avslöjas vilka artister som kommer göra henne sällskap på Sollidenscenen och Skansen sommaren 2022.

I premiärprogrammet kan publiken stämma upp i sång med Cornelia Jakobs, Jireel, Jill Johnson, Benson Boone och The Ark. Resten av sommaren bjuder på gäster som Tomas Ledin, Marcus och Martinus, Mikael Wiehe, Erik Bibb, Alba August, A36, Moonica Mac, Casanovas, Thomas Stenström, Linnea Henriksson och Tommy Körberg.

– Vi ser fram emot en fantastisk Allsångsommar på Skansen. Årets artister representerar alla en bit av den svenska musikscenen. Vi längtar efter och ser fram emot en fullsatt publik denna säsong, säger Yvonne Nordlind marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Allsångstraditionen på Skansen inleddes redan 1935 och sedan 1979 har programmet även varit ett givet inslag i TV under somrarna. I år är Allsången tillbaka som vanligt efter två år av pandemirestriktioner. Sittplatserna framför scenen utgörs av förköpsbiljetter samt ett antal först till kvarn-platser. Samtliga ståplatser är först till kvarn.

Allsång på Skansen äger rum varje tisdag kl 20.00, från 28 juni till 16 augusti. Gäster kan även uppleva generalrepetitionen på plats på Skansen, varje tisdag mellan kl. 17.00-18.00. Allsång på Skansen sänds live i SVT.

Förköpsbiljetter till sittplatser säljs via Ticketmaster till både genrep och sändning. De första biljetterna släpps idag, den 7 juni, klockan 13:00.

Allsång på Skansen 2022 – alla datum och artister

Ella Tiritiello

Siw Malmkvist

Sanna Nielsen. Foto: Janne Danielsson / SVT

Skansens rulltrappa blir spektakulär utställning om biologisk mångfald23.6.2022 08:52:33 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras Skansens första del av utställningen om biologisk mångfald i den historiska rulltrappan från 1938. Det är en upplevelsebaserad resa där gäster åker rulltrappa och samtidigt visualiseras biologisk mångfald och artbevarande på ett sätt som är lätt att ta till sig och förstå. Syftet med utställningen är att väcka känslor för att biologisk mångfald är fantastiskt och nödvändigt för mänskligt liv.