Arba Kokalari kommenterar förslaget på ny EU-lagstiftning för internetplattformar

I dag presenterade EU-kommissionen sitt förslag på ny lagstiftning för internetplattformar, Digital Markets Act och Digital Services Act. De nya lagarna kommer att vara avgörande för internetföretag och ha inverkan på friheten på internet. Arba Kokalari (M) är enda svensk i inre marknadsutskottet i Europaparlamentet och kommer att arbeta med lagstiftningen.

EU-kommissionens förslag syftar bland annat till att sätta stopp för spridningen av olagligt innehåll på nätet och förtydliga vilket ansvar plattformarna har för det innehåll och de produkter som de förmedlar.

- Det är avgörande att lagstiftningen blir balanserad. Olagligt innehåll måste stoppas med effektiva åtgärder, men vi måste också skydda yttrandefriheten online och säkra ett fritt och dynamiskt internet. Det är orimligt att stora företag ska kunna censurera användare som skriver om känsliga ämnen, helt utan förklaring eller möjlighet till rättssäker prövning, säger Arba Kokalari.

- EU ligger efter i den globala digitala konkurrensen. Ska företag ges förutsättningar att växa och utveckla ny teknologi är det viktigt att vi river handelshinder och tar bort byråkratiskt krångel. GDPR innebar en dyr kostnad för europeiska företag – vi får inte upprepa det misstaget i den här lagstiftningen, säger Arba Kokalari.

Arba Kokalari finns tillgänglig för kommentarer.

Arba Kokalari utses till förhandlare för EU:s nya lag för digitala plattformar25.1.2021 08:20:26 CET | Pressmeddelande

EU ska anta en helt ny lagstiftning för hur innehåll på internetplattformar ska hanteras – Digital Services Act. Lagen kommer att avgöra hur såväl sociala medier som e-handlare kan agera i EU. Arba Kokalari (M) har utsetts till den största partigruppen, EPP:s, ansvariga förhandlare för lagstiftningen. Hon blir den enda svenska Europaparlamentarikern vid förhandlingsbordet.