Åsa Magnusson ny chef på Skansens kulturhistoriska avdelning

Åsa Magnusson har tillträtt tjänsten som ny avdelningschef för Skansens kulturhistoriska avdelning. Hon har lång erfarenhet av både kulturarvs- och kulturmiljöfrågor och ledningsarbete inom museifältet med inriktningsfrågor inom musei- och kulturmiljöverksamhet.

Åsa Magnusson. Foto: privat

Åsa Magnusson har arbetat med kulturarvs- och kulturmiljöfrågor sedan 2001, först med fem år på Riksantikvarieämbetet och efter det i 12 år med olika chefsuppdrag inom Statens historiska museer. De senaste åren har Åsa arbetet med att sammanföra de sex museer som sedan 2017 ingår i myndigheten Statens historiska museer.

-Jag är oerhört glad att välkomna Åsa till Skansens ledningsgrupp, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Hon har den kompetens vi söker för att utveckla en så bred och publik verksamhet som den som pågår dagligen i alla våra kulturhistoriska miljöer.

-Det är en fantastisk möjlighet att få vara delaktig i arbetet med att vårda och utveckla Skansens alldeles egna och unika erbjudande säger Åsa Magnusson. För mig personligen är Skansen en stor favorit! Jag hoppas och tror att min samlade erfarenhet ger mig stora möjligheter att bidra till goda resultat för såväl Kulturhistoriska avdelningen som för Skansen som helhet.

Skansens kulturhistoriska avdelning ansvarar för kulturarvs- och byggnadsantikvariska frågor, pedagisk verksamhet med både skolprogram och kulturhistorisk förmedling i miljöerna.

Åsa Magnusson. Foto: privat