Att växa tillsammans – du och ditt barn genom livet

Vilka förhållningssätt och metoder skapar trygga barn och ett harmoniskt familjeliv? Det är frågor som de flesta föräldrar ställer sig. Barnpsykologen Ross W Greene svarar på detta i sin bok Att växa tillsammans.

Att växa tillsammans ges ut av förlaget Studentlitteratur.

Boken ger en detaljerad och praktisk vägledning i positivt föräldraskap vilket ger självständiga barn som kan ta bra beslut i sina liv. Det handlar om att samarbeta med barnen istället för att kräva lydnad. Låt barnen vara med och fatta beslut i frågor som rör dem det stärker deras självkänsla, menar Ross Greene.

Med hjälp av Greenes samarbetsbaserade problemlösningsmodell kan du som förälder slippa tjata, förminska, hota och bestraffa. Istället känner sig ditt barn bekräftat och lyssnat på vilket leder till färre konflikter.

Barn behöver ta reda på vilka de är – vilka färdigheter, personlighetsdrag, värderingar, mål och inriktningar de vill ha i livet. Som förälder behöver du stödja ditt barn i den utvecklingen genom att använda dina erfarenheter, insikter och värderingar. Balansen mellan att ha inflytande och att hjälpa barnet att leva ett liv som stämmer överens med vem hon eller han är kan vara svår att hitta. Konflikter brukar uppkomma när balansen rubbas. Men med hjälp av det samarbetsbaserade förhållningssättet som beskrivs i boken kommer du att få lättare att bibehålla balansen och hålla kommunikationsvägarna öppna.

Boken Att växa tillsammans har två syften. Den vill både visa hur du som förälder skapar en god och hållbar relation till dina barn och hur du understödjer positiva egenskaper som empati, resiliens, ärlighet och självständighet.

Författaren Ross W Greene är universitetslektor på psykologiska institutionen vid Virginia Tech och arbetar som konsult för skolor, psykiatriska avdelningar och ungdomshem. Han har skapat modellen samarbetsbaserade och proaktiva lösningar som han föreläser om på olika platser i världen.

Att växa tillsammans ges ut av förlaget Studentlitteratur.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.