Att växa tillsammans – du och ditt barn genom livet

Vilka förhållningssätt och metoder skapar trygga barn och ett harmoniskt familjeliv? Det är frågor som de flesta föräldrar ställer sig. Barnpsykologen Ross W Greene svarar på detta i sin bok Att växa tillsammans.

Att växa tillsammans ges ut av förlaget Studentlitteratur.

Boken ger en detaljerad och praktisk vägledning i positivt föräldraskap vilket ger självständiga barn som kan ta bra beslut i sina liv. Det handlar om att samarbeta med barnen istället för att kräva lydnad. Låt barnen vara med och fatta beslut i frågor som rör dem det stärker deras självkänsla, menar Ross Greene.

Med hjälp av Greenes samarbetsbaserade problemlösningsmodell kan du som förälder slippa tjata, förminska, hota och bestraffa. Istället känner sig ditt barn bekräftat och lyssnat på vilket leder till färre konflikter.

Barn behöver ta reda på vilka de är – vilka färdigheter, personlighetsdrag, värderingar, mål och inriktningar de vill ha i livet. Som förälder behöver du stödja ditt barn i den utvecklingen genom att använda dina erfarenheter, insikter och värderingar. Balansen mellan att ha inflytande och att hjälpa barnet att leva ett liv som stämmer överens med vem hon eller han är kan vara svår att hitta. Konflikter brukar uppkomma när balansen rubbas. Men med hjälp av det samarbetsbaserade förhållningssättet som beskrivs i boken kommer du att få lättare att bibehålla balansen och hålla kommunikationsvägarna öppna.

Boken Att växa tillsammans har två syften. Den vill både visa hur du som förälder skapar en god och hållbar relation till dina barn och hur du understödjer positiva egenskaper som empati, resiliens, ärlighet och självständighet.

Författaren Ross W Greene är universitetslektor på psykologiska institutionen vid Virginia Tech och arbetar som konsult för skolor, psykiatriska avdelningar och ungdomshem. Han har skapat modellen samarbetsbaserade och proaktiva lösningar som han föreläser om på olika platser i världen.

Att växa tillsammans ges ut av förlaget Studentlitteratur.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.