Att växa tillsammans – du och ditt barn genom livet

Vilka förhållningssätt och metoder skapar trygga barn och ett harmoniskt familjeliv? Det är frågor som de flesta föräldrar ställer sig. Barnpsykologen Ross W Greene svarar på detta i sin bok Att växa tillsammans.

Att växa tillsammans ges ut av förlaget Studentlitteratur.

Boken ger en detaljerad och praktisk vägledning i positivt föräldraskap vilket ger självständiga barn som kan ta bra beslut i sina liv. Det handlar om att samarbeta med barnen istället för att kräva lydnad. Låt barnen vara med och fatta beslut i frågor som rör dem det stärker deras självkänsla, menar Ross Greene.

Med hjälp av Greenes samarbetsbaserade problemlösningsmodell kan du som förälder slippa tjata, förminska, hota och bestraffa. Istället känner sig ditt barn bekräftat och lyssnat på vilket leder till färre konflikter.

Barn behöver ta reda på vilka de är – vilka färdigheter, personlighetsdrag, värderingar, mål och inriktningar de vill ha i livet. Som förälder behöver du stödja ditt barn i den utvecklingen genom att använda dina erfarenheter, insikter och värderingar. Balansen mellan att ha inflytande och att hjälpa barnet att leva ett liv som stämmer överens med vem hon eller han är kan vara svår att hitta. Konflikter brukar uppkomma när balansen rubbas. Men med hjälp av det samarbetsbaserade förhållningssättet som beskrivs i boken kommer du att få lättare att bibehålla balansen och hålla kommunikationsvägarna öppna.

Boken Att växa tillsammans har två syften. Den vill både visa hur du som förälder skapar en god och hållbar relation till dina barn och hur du understödjer positiva egenskaper som empati, resiliens, ärlighet och självständighet.

Författaren Ross W Greene är universitetslektor på psykologiska institutionen vid Virginia Tech och arbetar som konsult för skolor, psykiatriska avdelningar och ungdomshem. Han har skapat modellen samarbetsbaserade och proaktiva lösningar som han föreläser om på olika platser i världen.

Att växa tillsammans ges ut av förlaget Studentlitteratur.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har drygt 130 anställda.

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.