Augusti - konsertmånad på Skansen

Det blir en intensiv konsertmånad på Skansen i augusti. Välj mellan Ulf Lundell, BAO, Georgie Fame, Allsångsgästerna Maxida Märak, Orup, Adrian Angelico, Icona Pop och Duncan Laurence; Daniel Lemma & Hot This Year Band, Thomas Gylling med Mosquito, Jan Lundgren-Houston Person Quartet, Allsångsgästerna Miriam Bryant - som också har Allsångsscenen är din i år - Oscar Stembridge, Janice och Philip Jalmelid; Monday Night Big Band och sist, men absolut inte minst, Titiyo.

Daniel Lemma och Titiyo spelar på Galejan i augusti.

1 augusti Ulf Lundell
Sommarturnerande Ulf Lundell på Sollidenscenen. Separat entré, biljetter köps på livenation.se.

2 augusti BAO
Benny Anderssons Orkester med Tommy Körberg och Helene Sjöholm. Konsert på Sollidenscenen. Separat entré, biljetter köps på blixten.se.

5 augusti Jazzmåndag - Georgie Fame
Georgie Fame med Claes Crona, Hans Backenroth och Jocke Ekberg på Sollidenscenen.

6 augusti Allsång på Skansen
Sanna Nielsen leder Allsång på Sollidenscenen och får besök av Maxida Märak, Orup, Adrian Angelico, Icona Pop och Duncan Laurence.

8 augusti Daniel Lemma & Hot This Year Band
Efterlängtat besök på Galejans klubbscen. Separat entré, biljetter via  köps på ticketmasteer.se.

10 augusti Mosquito med Thomas Gylling
Myggan vi älskar är tillbaka  med en konsert på Sollidenscenen. Ingår i Skansens ordinarie entré.

12 augusti Jazzmåndag Jan Lundgren-Houston Person Quartet
Jan Lundgren och den legendariske tenorsaxofonisten Houston Person bildar en kvartett  tillsamman med Hans Backenroth och Kristian Leth i kvällens konsert på Sollidenscenen.

13 augusti Allsång på Skansen
Sanna Nielsen leder finalen av Allsång på Sollidenscenen med gästerna Miriam Bryant, Oscar Stembridge, Janice och Philip Jalmelid – med ensemble från musikalen Så som i Himmelen.

13 augusti Allsångsscenen är din - Miriam Bryant
Miriam Bryant har "Allsångsscenen är din"-timmen direkt efter ordinarie sändning.

19 augusti Jazzmåndag- Monday Night Big Band
Monday Night Big Band (MNBB) bildades 1988 av jazzmusikern och kompositören Jörgen Nilsson och avslutar sommarens jazzmåndagar på Sollidenscenen.

22 augusti Titiyo
Svensk soul och pop på Galejans klubbscen. Separat entré, biljetter köps på ticketmaster.se.

Daniel Lemma och Titiyo spelar på Galejan i augusti.
BAO. Foto: Carl Hjelte.
Ulf Lundell.
Sanna Nielsen. Foto: Pernille Tofte.

Höstlov på Skansen: Upplev kolerans spridning – skräck förankrad i svensk historia21.10.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Året är 1834 och koleran har kommit till Sverige. En av 1800-talets mest förödande och fruktade sjukdomar sprider skräck i stora delar av befolkningen, och hotar än idag stora delar av världen. Skansen bjuder i år in till ett höstlov i gränslandet mellan verklig spänning och fiktion. Dessutom tar Baltic Sea Science Center avstamp i kolerans koppling till havet samt berättar om havets nutida utmaningar. Det och många fler upplevelser, när Skansen öppnar upp sina höstlovsdörrar.

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?