Axel Liffner-stipendiet tilldelas Johan Croneman

Johan Croneman tilldelas Axel Liffner-stipendiet på 30 000 kronor. Han får priset för sin granskande blick som riktar in sig mot hög som låg – och för ett personligt uttryck där ilskan överträffas av humorn.

Johan Croneman tilldelas Axel Liffner-stipendiet för sin granskande blick som riktar in sig mot hög som låg. Foto: Jimmy Wixtröm

Sedan 1996 har Johan Croneman skrivit för DN, om film, tv och sport och han har gjort sig ett namn som en av landets mest brutala – och underfundiga – tv-recensenter.

Vad tänker han om priset?

– Det känns väldigt mycket. Väldigt glad, hedrad. Nästan generad av den fina prismotiveringen. Jag är stolt över att vara kritiker – och har en bra period i mitt liv just nu. Tack!

Axel Liffner-priset har delats ut varje år sen 1984, då det instiftades. Det tilldelas ”en kulturjournalist som i sin verksamhet kombinerar djup kunskap om konst och kultur med ett lyhört sinne för kulturjournalistikens språk och uttrycksmedel”.

Stipendiet är på 30 000 kronor.

– Johan Croneman lämnar ingen likgiltig, inte heller sig själv. Han skriver med passion och spets. Det känns väldigt roligt att, å Aftonbladet Kulturs vägnar, få ge det här priset till  honom, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.

Juryns motivering i sin helhet:

”Hans granskande blick riktar in sig mot hög som låg. Analyser flätas samman med ett personligt uttryck där ilskan överträffas av humorn utan eftergifter till den föreställda majoritetens åsikter. Inget mänskligt är honom främmande – utom maktfullkomligheten, dumheten och inskränktheten. Johan Croneman skapar heta känslor som han är den förste att kyla ner. Därför tilldelas han 2019 års Axel Liffner-stipendium.”

Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post:karin.pettersson@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Telefon: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Axel Liffnerstipendiet instiftades 1984 när Aftonbladets kulturredaktör Axel Liffner gick i pension, och han blev också den första mottagaren. Därefter har stipendiet tilldelats: Torsten Ekbom, Kerstin M Lundberg, Madeleine Gustafsson, Jurgen Schildt, Madeleine Grive, Staffan Söderblom, Björn Nilsson, Torbjörn Schmidt, Bengt Höglund, Gunnar Bergdahl, Joakim Pirinen, Johan Ehrenberg, Gunilla Kindstrand, Arne Ruth, Göran Hägg, Mikael-Löfgren, Anita Goldman, Gunnar Fredriksson, Göran Rosenberg, Ingalill Mosander, Olle Svenning, Cordelia Edwardson, Stefan Jonsson, Marie Lundström, Andres Lokko, Nils Schwartz, Liv Strömquist, Göran Greider, Jane Magnusson, Gabriel Byström, Nina Björk, Jan Guillou, Fredrik Sjöberg och Susanne Ljung.

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.