”Barnidolen och skandalerna” – nytt avsnitt av Blenda
Han är femte störst på Youtube i Sverige och följs av hundratusentals barn. De spexiga klippen där han och hans föräldrar utmanar varandra i tävlingar och lekar har visats miljontals gånger.
Samtidigt är den 24-årige influencern Pontus Rasmusson omgärdad av kontroverser. Han har blivit kritiserad i sociala medier för att blanda barnvänligt innehåll med sexuella referenser och för att bedriva tvivelaktiga betaltjänster. Resultatet har blivit att barnfamiljer skuldsatt sig och Pontus Rasmusson har flera gånger anmälts till Konsumentverket.
Nu kan SvD avslöja nya tveksamheter kring Pontus Rasmussons tjänster och affärsverksamhet.
Blenda är en dokumentärpodd där Svenska Dagbladets journalister berättar en ny historia varje gång.Det senaste avsnittet, ”Barnidolen och skandalerna”, går på djupet med fenomenet Pontus Rasmusson. Reportrar i det här avsnittet är Alice Aveshagen och Henning Eklund, båda på SvD:s näringslivsredaktion.
– Mitt Twitterflöde har fyllts av skärmdumpar, rykten och kritik. Men ingen har på djupet granskat det fenomen som Pontus Rasmusson är, säger Alice Aveshagen.
– Det vi kan berätta är en historia som inte bara handlar om hur en 24-årig småländsk kille blev en barnidol, utan också om det sociala medie-samhälle vi lever i – och dess baksida, säger Henning Eklund.
Dokumentären är samtidigt en historia om hur Youtube fungerar.
– Den här berättelsen ger en inblick i ett sammanhang som många av oss inte har koll på. Svenska Youtube är verkligen en egen värld med sina egna regler, makthavare och konfliktytor, säger Adam Svanell som är värd och redaktör för podden.
Svenska Dagbladet sätter stort fokus på att granska den nya tidens makthavare, både de stora techföretagen men också influencers.
– Många barn följer Pontus Rasmusson och hans agerande får därför stor betydelse. Det är också viktigt att sätta strålkastarljuset på personer och ämnen som påverkar mångas vardag, men som går under de traditionella mediernas radar, säger Louise Andrén Meiton, grävredaktör och tf chef SvD Näringsliv.
Blenda är senaste tillskottet i SvD:s poddfamilj. Namnet kommer från en av SvD:s mest kända reportrar genom tiderna, reportage-pionjären Ester Blenda Nordström.
”Barnidolen och skandalerna” publiceras idag, den 6 septermber. Du kan höra den här: https://www.svd.se/blenda
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alice Aveshagen, reporter, SvD Näringsliv. E-post: alice.aveshagen@svd.se.
Henning Eklund, reporter, SvD Näringsliv. Telefon: 0762-27 14 48 E-post: henning.eklund@svd.se.
Adam Svanell, redaktör, SvD. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se.
Louise Andrén Meiton, grävredaktör, tf chef SvD Näringsliv. Telefon: 070-162 23 34. E-post: louise.andren.meiton@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum