”Barnidolen och skandalerna” – nytt avsnitt av Blenda

Få i vuxenvärlden känner till honom men hundratusentals barn följer Pontus Rasmusson, influencern som omgärdas av kontroverser och kritiseras för sexuella referenser. Vad är egentligen sant om den omstridda barnidolen? I det tredje avsnittet av SvD:s kritikerrosade dokumentärpodd Blenda berättas historien om ”Barnidolen och skandalerna”.
Omgärdad av kontroverser. Tredje avsnittet av SvD:s dokumentärpodd Blenda berättar historien om Pontus Rasmusson, influencern vars målgrupp är barn och som kritiseras för att blanda barnvänligt innehåll med sexuella referenser och tvivelaktiga betaltjänster. Illustration: Henrik Malmsten/SvD.

Han är femte störst på Youtube i Sverige och följs av hundratusentals barn. De spexiga klippen där han och hans föräldrar utmanar varandra i tävlingar och lekar har visats miljontals gånger.

Samtidigt är den 24-årige influencern Pontus Rasmusson omgärdad av kontroverser. Han har blivit kritiserad i sociala medier för att blanda barnvänligt innehåll med sexuella referenser och för att bedriva tvivelaktiga betaltjänster. Resultatet har blivit att barnfamiljer skuldsatt sig och Pontus Rasmusson har flera gånger anmälts till Konsumentverket.

Nu kan SvD avslöja nya tveksamheter kring Pontus Rasmussons tjänster och affärsverksamhet.

Blenda är en dokumentärpodd där Svenska Dagbladets journalister berättar en ny historia varje gång.Det senaste avsnittet, ”Barnidolen och skandalerna”, går på djupet med fenomenet Pontus Rasmusson. Reportrar i det här avsnittet är Alice Aveshagen och Henning Eklund, båda på SvD:s näringslivsredaktion.

– Mitt Twitterflöde har fyllts av skärmdumpar, rykten och kritik. Men ingen har på djupet granskat det fenomen som Pontus Rasmusson är, säger Alice Aveshagen.

– Det vi kan berätta är en historia som inte bara handlar om hur en 24-årig småländsk kille blev en barnidol, utan också om det sociala medie-samhälle vi lever i – och dess baksida, säger Henning Eklund.

Dokumentären är samtidigt en historia om hur Youtube fungerar.

– Den här berättelsen ger en inblick i ett sammanhang som många av oss inte har koll på. Svenska Youtube är verkligen en egen värld med sina egna regler, makthavare och konfliktytor, säger Adam Svanell som är värd och redaktör för podden.

Svenska Dagbladet sätter stort fokus på att granska den nya tidens makthavare, både de stora techföretagen men också influencers.

– Många barn följer Pontus Rasmusson och hans agerande får därför stor betydelse. Det är också viktigt att sätta strålkastarljuset på personer och ämnen som påverkar mångas vardag, men som går under de traditionella mediernas radar, säger Louise Andrén Meiton, grävredaktör och tf chef SvD Näringsliv.

Blenda är senaste tillskottet i SvD:s poddfamilj. Namnet kommer från en av SvD:s mest kända reportrar genom tiderna, reportage-pionjären Ester Blenda Nordström.

”Barnidolen och skandalerna” publiceras idag, den 6 septermber. Du kan höra den här: https://www.svd.se/blenda

Alice Aveshagen, reporter, SvD Näringsliv. E-post:  alice.aveshagen@svd.se
Henning Eklund, reporter, SvD Näringsliv. Telefon: 0762-27 14 48 E-post: henning.eklund@svd.se.
Adam Svanell, redaktör, SvD. Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se
Louise Andrén Meiton, grävredaktör, tf chef SvD Näringsliv. Telefon: 070-162 23 34. E-post: louise.andren.meiton@svd.se.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.