Blå måndag 13 augusti – A tribute to Lars Gullin 90 år

Blå måndag den 13 augusti bjuder på en minneskonsert för Lars Gullin. Medverkande musiker är Jan Allan, Bernt Rosengren och Rilkeensemblen under ledning av Gunnar Eriksson. Svante Thuresson är presentatör och i husbandet finns Hans Backenroth, Leo Lindberg och Jocke Ekberg.

Rilkeensemblen med Gunnar Eriksson.

Jan Allan är en av våra internationellt mest uppmärksammade jazzsolister. Våren 1955 blev han fast engagerad som trumpetare i Carl-Henrik Norins orkester på Nalen. Han har medverkat i åtskilliga klassiska jazzinspelningar med bland andra Lars Gullin, Rolf Billberg och Nils Lindberg. Under 60-talet ägnade han sig åt studier och doktorerade så småningom i partikelfysik. Jan Allan har medverkat i ett stort antal internationella produktioner och turnéer och ses som en av de levande legenderna inom jazzen.

Bernt Rosengren har hyllats som en av Europas viktigaste tenorsaxofonister och flöjtister i internationella musiktidskrifter. Tenorsaxofonisten Bernt Rosengren var med på sin första skivinspelning redan 1957, då med gruppen Jazz Club 57. Sedan dess har han regelbundet gett ut egna skivor och även medverkat på ett stort antal under andras namn. Under åren har Bernt belönats med sex Gyllene Skivor av Orkesterjournalens jury och läsare, mer än någon annan musiker.

Gunnar Eriksson och Rilkeensemblen
När Gunnar Eriksson våren 1980 startade Rilkeensemblen var hans tanke att samla personliga, uttrycksfulla soloröster och få dem att klinga väl ihop. Gunnar Erikssons kontaktnät inom den nordiska musikvärlden är omfattande och snart nog hade flera namnkunniga tonsättare skrivit verk för ensemblen. Bland dessa märks Åke Hermanson, Anders Hultqvist, Alfred Janson, Sven-David Sandström och inte minst dansken Per Nørgård.

Husbandet
Hans Backenroth har spelat med alla de stora. Listan är lång: Putte Wickman, Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Ulf Wakenius, Bosse Broberg och Svante Thuresson, liksom en lång rad internationella artister som Clark Terry, Harry Allen, Toots Thielemans och Ed Thigpen. och han turnerar ständigt runt i Europa, Nordamerika och Japan. Hans Backenroth medverkar på cirka 130 CD. 2009 gav han ut sin första soloplatta, Bassic Instinct, och bildade en egen kvartett bestående av Bernt Rosengren, Jacob Fischer och Roger Johansen.

Joakim Ekberg har jobbat som professionell musiker sedan 14-års ålder och undervisat sedan 18-års ålder. Joakim undervisar vid Musikhögskolan i Piteå, Framnäs folkhögskola, SMI i Stockholm och har även en privat trumskola. Som musiker har han turnerat runtom i världen, medverkat på flera skivinspelningar och jobbat med stora svenska och internationella jazzmusiker. Joakim Ekberg har spelat musik inom många genrer såsom jazz, pop, fusion, rock, soul, latin, samba, klassiskt och storband. Sedan 1985 är han anställd vid Musik i Uppland.

Leo Lindberg  är pianisten som trots sina unga år har spelat med de flesta svenska elitmusiker och gjort uppskattade turnéer både i Sverige och i utlandet. Bland många exempel kan nämnas saxofonisterna Bernt Rosengren, Nisse Sandström, Aamnda Sedgwick och kanadensaren Grant Stewart.

Jazzmåndag
Blå måndag är en del i en kväll med jazz på fyra scener. Kvällen börjar kl 17.00 med jazz på Gubbhyllans veranda, och vid 18.00 spelas det också på den lilla musikpaviljongen vid Café Terrassen. Blå måndag på Sollidenscenen startar 19.00 och från 20.00 kan man avrunda kvällen med dans till Skansens storband under ledning av Leif Kronlund.

Rilkeensemblen med Gunnar Eriksson.
Jan Alland.
Bernt Rosengren.