Blå måndag 6 augusti – Hasse å Tage goes jazz

Kvällens konsert låter Hasse Alfredsons och Tage Danielssons musik blomma ut i jazzarrangemang med Carl Bagge band, Svante Thuresson och Anna Sise.

Anna Sise.

Carl Bagges väg in musiken uppmuntrades vid tidig ålder av hans far, Lars Bagge, som var pianist och musikalisk ledare åt bl a Monica Zetterlund och Hasse-och-Tage. Carl Bagge är en viktig del av Stockholms jazzscen. Han samarbetar med artister som Edda Magnason, Anne Sofie Von Otter, Max Schultz och Jonas Kullhammar med flera. Förutom ständigt förekommande som pianist i diverse konstellationer är Carl Bagge en flitigt anlitad arrangör och kapellmästare.

Svante Thuresson fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort TV- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Anna Sise är sångerskan och skådespelerskan som har jobbat flitigt på otaliga scener under åren. För Anna är det lika naturligt att medverka i teaterproduktioner och tv-serier som jazzkonserter och musikaler. Genom åren har Anna Sise flitigt turnerat i mängder av grupper runt om i Skandinavien och Europa, men även Thailand, Malaysia och Mexiko.

Jazzmåndag
Blå måndag är en del i en kväll med jazz på fyra scener. Kvällen börjar kl 17.00 med jazz på Gubbhyllans veranda, och vid 18.00 spelas det också på den lilla musikpaviljongen vid Café Terrassen. Blå måndag på Sollidenscenen startar 19.00 och från 20.00 kan man avrunda kvällen med dans till Skansens storband under ledning av Leif Kronlund.

Anna Sise.
Carl Bagge.

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.