Blå måndag 6 augusti – Hasse å Tage goes jazz

Kvällens konsert låter Hasse Alfredsons och Tage Danielssons musik blomma ut i jazzarrangemang med Carl Bagge band, Svante Thuresson och Anna Sise.

Anna Sise.

Carl Bagges väg in musiken uppmuntrades vid tidig ålder av hans far, Lars Bagge, som var pianist och musikalisk ledare åt bl a Monica Zetterlund och Hasse-och-Tage. Carl Bagge är en viktig del av Stockholms jazzscen. Han samarbetar med artister som Edda Magnason, Anne Sofie Von Otter, Max Schultz och Jonas Kullhammar med flera. Förutom ständigt förekommande som pianist i diverse konstellationer är Carl Bagge en flitigt anlitad arrangör och kapellmästare.

Svante Thuresson fick sitt stora genombrott för svenska folket som ”hip man svinaherde” i ”Nygammal vals” i Eurovisionsschlagern i Luxemburg tillsammans med Lill Lindfors. Han har varit medlem i sextetten Gals and Pals och gjort TV- och revyframträdanden i bland annat AB Svenska Ords produktioner och i Povel Ramels Knäppupp-revyer. Han medverkar i ett flertal jazzorkestrar.

Anna Sise är sångerskan och skådespelerskan som har jobbat flitigt på otaliga scener under åren. För Anna är det lika naturligt att medverka i teaterproduktioner och tv-serier som jazzkonserter och musikaler. Genom åren har Anna Sise flitigt turnerat i mängder av grupper runt om i Skandinavien och Europa, men även Thailand, Malaysia och Mexiko.

Jazzmåndag
Blå måndag är en del i en kväll med jazz på fyra scener. Kvällen börjar kl 17.00 med jazz på Gubbhyllans veranda, och vid 18.00 spelas det också på den lilla musikpaviljongen vid Café Terrassen. Blå måndag på Sollidenscenen startar 19.00 och från 20.00 kan man avrunda kvällen med dans till Skansens storband under ledning av Leif Kronlund.

Anna Sise.
Carl Bagge.

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.