Chefen bär inte huvudansvaret för medarbetarens utveckling – enligt de anställda själva

Nästan hälften av alla svenskar, 45 procent, tycker att det främst är upp till dem själva att hålla koll på vad som behövs för att utvecklas i sin yrkesroll. Bara fem procent tycker att chefen bär huvudansvaret för medarbetarens utveckling. Det visar ManpowerGroups nya undersökning Manpower Work Life.

– Medarbetare gynnas såklart mest när de själva är delaktiga i sin egen yrkesutveckling, och minst då de lägger hela ansvaret på chefen. För att stå sig på en ständigt föränderlig arbetsmarknad gäller det att man tar ansvar och visar intresse för sin egen kompetensutveckling, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

Medarbetarens utveckling – eget ansvar, chefens ansvar eller delat ansvar?
Många tycker att det främst är upp till dem själva att ta ansvar för utvecklingen på jobbet. Hela 45 procent svarar antingen att det helt och hållet eller mestadels är upp dem själva att hålla koll på vad som behövs för att utvecklas i sin yrkesroll. Men ännu fler, 48 procent, ser det som ett delat ansvar. Ju äldre man blir, desto mer ser man det som det egna ansvaret att hålla reda på vad som behövs för att utvecklas i yrkesrollen. Endast 5 procent svarar att chefen har huvudansvaret för ens egen utveckling.

– På en bra arbetsplats är medarbetaren delaktig i sin egen karriärsresa och känner att hen kan och får ta eget ansvar. Chefer bör coacha medarbetarna till att ständigt utvecklas och skapa en arbetsmiljö där de anställda känner frihet testa nytt. Tidigare undersökningar har visat att det upplevs som den mest effektiva formen av kompetensutveckling, säger Elisabeth Skol.

Sex av tio chefer bra förebilder
Framför allt är det chefer som förespråkar det egna ansvaret. Hela 63 procent av cheferna i undersökningen svarar att det främst är upp till dem själva att hålla koll på vad som behövs för att utvecklas i sin yrkesroll. Men enligt medarbetarna föregår inte alla chefer med gott exempel i den frågan. 39 procent svarar att deras närmaste chef inte är en särskilt bra eller inte alls en bra förebild när det gäller att lära sig nya saker. Sex av tio, 61 procent, tycker dock att chefen är en mycket bra eller ganska bra förebild.

– En bra chef har stor betydelse som coach, förebild och kulturbärare. De företag som satsar på att stötta och utveckla sina chefers förmågor får mer motiverade medarbetare och ökar chanserna att både attrahera, rekrytera och behålla anställda, säger Elisabeth Skol.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Tre tips till chefer för att uppmuntra utveckling på arbetsplatsen

1. Se dig som en talangutvecklare. Arbeta hårt för att skapa en företagskultur som välkomnar förändring och ge medarbetarna en tydlig vision och vägbeskrivning framåt. Se utvecklingen av deras kompetenser som ett strategiskt vägval.
  2. Rekrytera inlärningsförmåga. Rekrytera personer med en vilja att ständigt fortsätta utvecklas. Viljan att lära sig nytt är individens nyckel till att fortsätta vara anställningsbar och företagets nyckel till att vara utvecklingsbar.
  3. Välkomna idéer. Nya affärsmöjligheter börjar alltid med en idé. Uppmuntra medarbetarna att tänka nytt, vidareutveckla idéer och testa dem på andra för återkoppling. Fira även era misslyckanden och beröm medarbetarna för att de vågade prova något nytt.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under juni 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 3 878 personer har svarat på undersökningen. Inizio använder SCB:s AKU-undersöknings målvärden och väger resultaten så att urvalet motsvarar de fördelningarna som finns i Sveriges arbetsföra befolkning då det kommer till kön, ålder, yrke och geografi.

1. Tycker du att det är upp till dig eller din chef att veta vad du behöver för att kunna utvecklas i din yrkesroll?

Alla

Man

Kvinna

18–29 år

30–45 år

46 år och äldre

Chef

Icke-chef

Det är helt och hållet upp till mig

Det är mest upp till mig

Det är ett delat ansvar

Det är mest upp till chefen

Det är bara upp till chefen

Tveksam, vet ej

2. Är din närmaste chef en bra förebild när det gäller att lära sig nya saker?

Alla

Man

Kvinna

18–29 år

30–45 år

46 år och äldre

Chef

Icke-chef

Mycket bra förebild

Ganska bra förebild

Inte särskilt bra förebild

Inte alls bra förebild

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.