De blågröna missar bostadsmål för fjärde året i rad

2019, 2020, 2021 och enligt prognosen även 2022. Nu ser det ut som att det blågröna styret i Stockholm missar målen för att bygga nya bostäder i fyra år i rad. Anmärkningsvärt i det läge som råder på bostadsmarknaden idag, menar Vänsterpartiet som nu kommer med skarp kritik.

Stockholm behöver fler överkomliga hyresrätter menar Clara Lindblom från Vänsterpartiet  i Stockholms stad.
Stockholm behöver fler överkomliga hyresrätter menar Clara Lindblom från Vänsterpartiet i Stockholms stad.

I siffror som presenteras på exploateringsnämndens möte den 9 juni framkommer att majoriteten i Stockholms stad endast verkar nå halvvägs till årsmålet för att bygga nya bostäder, och det är inte unikt för i år.

- Majoriteten har inte nått sina egna mål för att bygga nya bostäder under ett enda av sina 4 år vid makten. Och nu har de dessutom precis ombildat över 1200 hyresrätter i ett Stockholm som skriker efter hyreslägenheter. Vi behöver minst sagt en ny bostadspolitik i Stockholm, säger Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Stockholms stad har en rad uppställda mål för bostadsbyggandet som i slutändan ska leda till att 140 000 nya bostäder byggs mellan 2010 och 2030. Nu kommer första delrapporten för 2022 års mål. I dessa framgår att man når målen gällande markanvisningar men verkar missa de mål som rör det faktiska byggandet av bostäder och hyresrätter. Ett mål som inte nåtts på fyra år vid makten.

- Det finns snart inga lägenheter alls för vanliga människor med vanliga löner i Stockholm. Vi vill bygga mer och lägga särskilt fokus på att få fram hyresrätter med överkomliga hyror, säger Clara Lindblom.

Bostadsmålen som ej nås 2022

Prognos

Årsmål

Påbörjade bostäder

Påbörjade hyresrätter

Utfallet gäller perioden jan – april 2022.

Antal påbörjade bostäder 2019-2022 (blågrönt styre) vs 2016-2018 (röd-grön-rosa)

Mål

Snitt

x xxx hela mandatperioden

4 604 tre första åren

4 335 två första åren

6 427 hela mandatperioden

6 879 tre första åren

6 531 två första åren

Antal påbörjade hyresrätter 2019-2022 (blågrönt styre) vs 2016-2018 (röd-grön-rosa)

Mål

Snitt

x xxx hela mandatperioden

2 506 tre första åren

2 670 två första åren

2 809 hela mandatperioden

2 843 tre första åren

2 763 två första åren

Under det rödgrönrosa styret påbörjades det i snitt 6 427 bostäder och 2 809 hyresrätter årligen. Men under det blågröna styrets tre första år ligger snittet betydligt lägre med 4 604 bostäder och 2 506 hyresrätter per år.

Bild på Clara Lindblom.

V: Dyr lösning och bristfällig insyn i hallbygge i Brännkyrka30.5.2022 10:54:30 CEST | Pressmeddelande

Idag behandlar Stockholms kommunfullmäktige ett ärende om byggnation och uthyrning av två nya idrottshallar i Brännkyrka. Hyresavtalet mellan staden och Nystad Stockholm idrott & skolfastigheter AB, som ska bygga hallarna, sträcker sig över 20-års tid. Men eftersom avtalet är lagt under sekretess så kan hyresnivån och övriga villkor inte kritiseras av varken opposition eller allmänhet. Vänsterpartiet, tillsammans med S och Fi begär nu att ärendet skickas tillbaka i en återremiss.

V: Det blågröna styret har sålt ut Stockholm till högstbjudande28.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag på Svenska Bostäders styrelsemöte kommer försäljningen av Vällingby centrum att klubbas. Försäljningen är ett stort misstag menar Vänsterpartiet i Stockholm som gjort en sammanställning av de större försäljningar som drivits igenom av det blågröna styret i Stockholms stad hittills under mandatperioden. Summeringen landar på inte mindre än 25 förskolor, 10 skolor, 5 äldreboenden, 3 LSS-verksamheter och 19 hyreshus med över 1500 hyresrätter.