Debatt: Sätt slutdatum för cigaretter

Debattartikel publicerad i Dagens Arena, 10 juli, 2021

Vi är övertygade om att det är möjligt att göra Sverige rökfritt och att det går att göra inom en tioårsperiod. Men ska vi lyckas få folk att sluta röka måste vi säkerställa att de som idag röker får information om risker kopplade till användandet av olika tobaks- och nikotinprodukter, så att de kan förmås välja produkter utan den skadliga förbränningen. Här har hälsovårdsmyndigheter en viktig och avgörande roll att börja kommunicera de olika produkternas relativa skadegrad och risker relaterade till användningen av respektive tobaks- och nikotinprodukt. För att lyckas bör den nya ANDTS-strategin omfatta skademinimering och att myndigheterna får i uppdrag att ge befintliga rökare som inte klarar eller vill sluta röka information om produkternas relativa skadegrader. Detta för att få dessa rökare att gå över till mindre skadliga alternativ.

Läs debattartikeln i sin helhet här.